Det er på høje tid at gøre opmærksom på musikfestivalen i Djurs og Mols. Den begynder på onsdag den 25. juli og byder måneden ud på 10 koncerter med spændende kunstnere rundt om i den smukke landsdel. Stor musik i stor natur i Nationalparken Mols Bjerge og i spændende kirker gør koncertrækken til noget særligt.

Onsdag den 25. juli kl. 19.30 i Dråby Kirke er der åbningskoncert med den lyriske svenske sopran Sofie Asplund og Kammerorkestret Lunds Kammersolister. Værker af Grieg, Debussy, Britten og Mozart. -  Dagen efter kl. 14.00 på Molskroen spiller Radiosymfoniorkestrets solofløjtenist Ulla Miilmann og harpenisten Zackary Hatcher. Man får ”Afternoon Tea” og en symfoni af Molskroens kagebord med efterfølgende koncert i Orangeriet.

Fredag den 27. juli kl. 15 til 16 foregår det i Kulturministeriet Nye Spor med musik af Julie Kjær, Lil Lacy og Gorm Skjær, tre komponister, som klinger fremad, spillet af fire fremtrædende musikere fra Aarhus Sinfonietta. – Samme fredag 19.30 i Ebeltoft Kirke to fremragende evigt unge musikere, Andreas Brantelid, cello, og Katrine Gislinge, klaver, som spiller russisk musik af Sjostakovitj, Rachmaninof og Mjaskovskij.

Lørdag 28. juli 19.30 i Ebeltoft Kirke gæster den internationale (Wien, The Met, Bayreuth) svenske operasopran Irene Theorin sammen med pianisten Matti Hirvonen og med Kroger Kvartetten på hjemmebane med Wagners fem Wesendonk-Lieder og Richard Strauss’ ”Vier letzte Lieder”. - Søndag den 29. juli kl. 11 på Møllerup Gods spiller solister fra Det kgl. Kapel musik af Mozart, Britten, Schubert og Carl Nielsen. – Søndag 19.30 på Rosenholm Slot vil den unge danske Trio Vitruvi, som allerede har haft pladesucceser og givet koncert i Carnegie Hall i New York, spiller Rachmaninov, Ravel, Bloch og Dvorak. Der er mulighed for rundvisning på slottet før koncerten.

Mandag følger en tradition kl. 10 formiddag nu i den nye Jagtens Hus ved Kalø. Erling Kullberg dirigerer publikum i danske sange. Morgenmad på stedet. - Samme dag 19.30 i Agri kirke vil Cecilia Bernardini, Jane Gower og Lars Ulrik Mortensen spille virtuos kammermusik fra 1600-tallets Italien og Tyskland, bl.a. kan man høre barokfagotten dulcian. – 31. juli 19.30 i Bregnet Kirke er der så afslutningskoncert med den ansete østrigske violinist Benjamin Schmid i et vidt spændende program med musik af bl.a. Beethoven, Paganini, Wieniawski, Prokofief, Liszt og Milhaud.

Et nuanceret og spændende sammensat program. Få fat i et telt.  

11 engagerede og fremtrædende musikere mødes og giver i vekslende opstilling 8 koncerter på fire dage. Kun de tre strygere i Trio con brio Copenhagen spiller sammen til hverdag, men på Lundsgaard Gods uden for hyggelige Kerteminde, hvor der er gode koncertfaciliteter og meget andet godt at sige, mødes de 11 på kryds og tværs for at spille musik, som de for en god del ikke har spillet før, men brænder efter at spille. Jo, det er en festival a la Gidon Kremers i det sydøstrigske Lockenhaus. Det sker fra den 9. til og med den 12. august.

Lad os tage navnene: Foruden de tre musikere i Trio con brio, de sydkoreansk fødte søstre violinisten Soo-Jin Hong og cellisten Soo-Kyung Hong og pianisten Jens Elvekjær, er det vores egen cellist Andreas Brantelid, de italienske topmusikere pianisten Enroci Pace og violinisten Ettora Causa, videre et behageligt genhør med den ukrainske bratschist Andrej Bielow og et mødet med en multistryger (flere instrumenter), russeren Sergey Malow. Der er også pianisten Jonathan Siahaan, violinisten Anna Egholm og klarinettisten Jonas Frølund foruden Esben Tange, som præsenterer koncerterne. Får alle nu lov til at spille den musik, som de helst vil? Er valget sket ved lodtrækning, eller har trioen, som har det kunstneriske ansvar, bestemt det? Der er ikke noget at spekulere over. Der er så megen god og spændende musik, at jeg er temmelig sikker på, at alle har fået musik, som de brænder for. Og det er en hovedgevinst for publikum.

Festivalen har som hovedtema i år ”Broer”. Otte koncerter = otte broer. Den første koncert torsdag aften den 9. august er naturligvis en ”Bro til festival” med et broget program med Milhaud, Liszt og sluttende med Sjostakovitjs anden klavertrio. Fredag aften er der ”Bro til Amerika”, hvor det er oplagt med kammermusik af Dvorak, Korngolds klaverkvintet og Rachmaninov. Koncerten kl. 22 i Kerteminde Kirke, ”Bro til natten” er den eneste, som ikke finder sted på Lundsgaard.

Weekenden begynder lørdag middag med en bro til fantasien. Ordet ”fantasi” indgår i Schumanns, Wienawskis, N.W. Gades og Frank Bridges titler. Aftenkoncerten ”Bro til Orienten” er bygget af bl.a. Schumann, Isang Yun og Debussy afsluttende med at alle 11 musikere spiller deres egen version af Khachaturians ”Sabeldans”. Den bliver skarp.  

 Lørdag kl. 22 dannes der ”Bro til publikum” med en quiz-koncert, og søndag den 12. august kan man om formiddagen høre Johann Sebastian Bach , mens det til afslutningskoncerter kl. 14 bliver mere dramatisk med russisk musik af Rachmaninov, Weinberg, som senere i august får sin mesterlige opera ”Passageren” opført i Aarhus, og Tjajkovskijs  følelsesladede ”Suvenir de Florence”. Der er på festivalen også sat tid af til tre uformelle samtaler mellem kunstnerne og publikum. Det kan ikke siges at være et program, der går i vante fodspor. Man kan lære megen god musik at kende.

Billede: Sopranen Irene Theorin glemmer for en aften The Met, Bayreuth og Wien for Ebeltoft Kirke, men komponisterne er de samme, Wagner og Richard Strauss.