For nogle dage siden gik en historie om tenoren Jonas Kaufmann rundt i verdenspressen, hvilket i dette tilfælde betyder i pressen over hele verden. Da Kaufmann af mange (ikke af undertegnede) regnes for verdens bedste operasanger i det lidt tungere tenorfag, var den giftig for ham hos de læsere, som ikke vidste eller tænkte bedre. Nogle tilhørere, som man faktisk ikke kunne kalde dem her, havde under en koncert med Kaufmann i Elbphilharmonien i Hamburg, råbt: ”Vi kan ikke høre Kaufmann”. Den slags er ikke sjovt at læse for en verdenssanger og derpå at få stukket spørgsmål i hovedet derom, hvor han end kommer hen.

”Det tror pokker”, må man sige, når man får sandheden at vide. De stakkels mennesker, som intet kunne høre, havde fået pladser oppe på en balkon højt oppe bag podiet. Disse pladser er slet ikke beregnet til publikum, men til det syngende kor under orkesterkoncerter. Publikum kan herfra kun se sangerens ryg, og det gjorde de så ikke engang, for et opslået flygel skjulte ham. Kaufmann vendte dem ryggen og sang ud i den store flotte koncertsal den stik modsatte vej vel sagtens uden anelse om, at der højt bag ham sad tilhørere, som havde betalt dyrt for at høre ham, men nu råbte: ”Hallloooo, wir hören nichts”.  Og sådanne råb høres let rundt i hele Elbphilharmonien.

Kritikken vendt mod koncertarrangøren

Det var vel rimeligt at de, som intet kunne høre, gjorde opmærksom på, at de følte sig snydt med de købte billetter, og det var ikke til småpenge. En koncert med Kaufmann i Hamburg er dyrere at komme til end en koncert med Domingo i Aarhus, og det siger noget. I Tyskland skrives nu om, at direkte tilbagemeldinger er på vej til at blive lige så almindelige i en klassisk koncertsal som på et fodboldstadion. Det er jo almindeligt, at publikum brøler bravo efter en arie og ”buh” efter en forestilling. Så langt er vi almindeligvis dog ikke nået herhjemme.

Nu er kritikken vendt mod Elbphilharmonie, den store nye koncertsal, der rejser sig i Elbens centrum gennem Hamburg. Kaufmann har forståeligt nok erklæret, at han ikke vender tilbage til Elbphilharmonie for at give koncert. Man kan ikke forlange, at han skal stå og vende sig om, for at publikum efter tur skal kunne høre ham et øjeblik for derpå igen at overlade ham til publikum i den modsatte ende. En sådan rotering kan også vanskeliggøre en sangers præstation. Nåh ja, så kom Jonas Kaufmann endda til Hamburg som nygift.

Die Elbphilharmonie har hørt meget for episoden. Er succesen gået dem til hovedet? Så at sige alt, hvad den arrangerer, er udsolgt år og dag i forvejen. Tyske aviser anfører, at det rent ud sagt er bedrag at sælge (dyre) billetter til pladser, som kunstneren vender ryggen til. En tyak storebror til jcklassisk.dk er opera@e.mail.de, som også har satiriske indlæg: ”Hallo, arrangør, må man virkelig sælge hver en vinkel i salen, måske næste gang wc’et med højttaler i toiletsædet”?

En mærkværdig La boheme fra Prag

Den tjekkiske Statsopera i Prag (måske lidt overdrevet) gæstespillede i Aarhus og Aalborg med ”La boheme”, som konkurrerer med ”Tryllefløjten” om at være verdens mest populære opera. Jeg tror ikke, at den var flere steder herhjemme. Jeg søgte på nettet, og der var mange flere tilbud om boheme take away end om boheme opera. (Det er korrekt at stave La boheme med lille b. Titlen betyder bohemeri, det at leve som boheme, og på italiensk skriver man akkurat som på dansk ikke alle ord i overskrifter med stort bogstav). Opførelsen fra Prag kunne så godt sammenlignes med en take away bestilling, der intet fylder. Tjekkerne havde nærmest ingen rekvisitter med, heller ingen dekorationer. Der var ikke engang en seng, som den stakkels Mimi kunne dø på. Hun sad på en ganske almindelig lille stol og sov ind. Fik vi mere ondt af hende af den grund? Jeg tror det ikke. Men La boheme virkede igen trods nogle svagheder og især mærkværdigheder.

Scenen var nøgen, og bagvæggen bestod blot af en stor ramme. Forestillingen igennem så man i den skiftende genrebilleder fra 1830’erne, formet af koristerne og andre, som ikke netop havde noget at gøre på hovedscenen. Jeg kunne ikke finde anden mening med disse billeder, end at de fyldte. I Aarhus, hvor scenen er større end mange steder, fyldte de blot ikke tilstrækkeligt. Forscenen virkede mærkelig tom. I det første rammebillede gik derimod en kvinde rundt i undertøj, ikke engang noget raffineret pariser undertøj, og mod slutningen af første akt begyndte hun at tage sin store kjole på, og måske var det hende, som i anden akt kom ind som Musette. Men ideen med disse rammebilleder kunne jeg ikke se blev udnyttet hverken som moderne eller som gammeldags teaterbrikker i opsætningen.

Publikum til de udenlandske gæstespil er efter alt at dømme mindre opera-orienteret end Den jyske Operas publikum. Derfor var det ærgerligt at konstatere, at der kom så lidt frem på scenen, som kunne fortælle, hvad operaen går ud på. Opførelsen forblev bedst for dem, som i forvejen kendte handlingen. Heldigvis var der som normalt danske overtekster. Musikalsk var den bedre. Men forestillingen skulle varme sig op, og man blev meget mere positiv og revet med efter de første to akter og pausen. Dirigent og orkester gav en solid og sikker bund til opførelsen. Der var også en fin indføling, så man som altid til en ordentlig Boheme-opførelse kunne blive berørt af musikken. Det partitur er jo genialt.

Jeg nævnte ikke dirigentens navn, og jeg nævner ikke sangernes navne. Operagruppen var nemlig kommet til Aarhus uden navne. I Musikhuset Aarhus fik man ingen papirer på nogen eller noget. Det var også lige meget, Vi kommer ikke til at høre mere til nogen af sangerne, hvilket dog ikke betyder, at de var dårlige. I begyndelsen fik man dog lidt mistro til en smalstemmet Rodolfo-tenor og en Mimi-sopran, der virkede ujævn i ansatserne. Men sådan er det tit med omrejsende operatrupper. De rejser langt samme dag og ankommer sent. Men i tredje og fjerde akt skete der noget. Mimi begyndte at synge et meget smukt piano, og Rodolfos stemme blev bredere og rundere. Da de øvrige bohemer alle have været udmærkede eller mere hele tiden, var sangen i anden del gennemført upåklagelig. Boheme-oplevelsen udeblev ikke.

Klassisk konkurrence samme dag

Kvalitetsstigningen kunne høres på bifaldet fra den pænt fyldte sal her tre dage efter Domingos koncert, der var totalt udsolgt. Det var beskedent før pausen, men klart stærkere til slut. Der var andet klassisk i Musikhuset Aarhus samme dag, Aarhus Symfoniorkester havde koncert i Symfonisk Sal, og der var koncert i rytmisk sal. Der sker noget. Musikhuset Aarhus offentliggjorde netop nu også sit 2019-program, og det er righoldigt. Musikhusets egne arrangementer med klassisk musik er procentvis lille, men Aarhus Symfoniorkester og Den jyske Opera og flere andre offentliggør jo selv deres programmer.

Nævnes her skal blot kammerorkestret Boston Symphonic Chamber Players, der består af musikere fra et af verdens bedste orkestre, Boston Symphony Orchestra den 19 maj og violinisten Joshua Bell og London-orkestret St. Martin in the Fields den 13. august. Der er to klavereftermiddage med Jens Elvekjær den 10. marts og Kathrine Gislinge den 7. april. Og så er programmet klar til den årlige klaverfestival Gradus International pianofestival fra den 22. til den 26.  Juni med blandt andet Eugen Indjic, som min kollega Ole Straarup har givet seks stjerner i Aarhus Stiftstidende. 

Artiklen om babyopera er bedre, mere spændende, mere perspektivrig end de fleste af mine artikler. Find den på forsiden direkte under denne artikel. 

Foto: Jonas Kaufmann