jcKlassisk. John Christiansens blog om klassisk musik og teater
Vis:
v
X
Sorter efter:
Søg
571 Artikler fundet i arkivet
carmen
En meget speciel Carmen
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 13/10/2018
Musikken er der, men ellers kan man ind imellem tro at være til en anden opera.
Den jyske Opera har påbegyndt sin rejse landet rundt med Bizets ”Carmen” på fransk, Det sprog mestrer den hollandske sangerinde i titelpartiet flot og fint, men det er ikke hjemmebanesproget for flere i den internationale sangerbesætning. Det er dog blot en naturlig ting, og det vil kun genere francofiler, altså de færreste. Men musikken er der, og det er det vigtigste. Jeg så og hørte forestillingen i Kolding Comwell Teater, hvor vi fik Bizets fængende musik for fuld udblæsning af Sønderjyllands Symfoniorkester, som snarest gav os for meget end for lidt. Akustikken ude i salen var i sig sel
Montserrat Caballe
Caballé var den største
NYHEDER OG FOROMTALER 09/10/2018
Sopranen Montserrat Caballé er død 85 år – Musikerprotest mod en #MeToo fyring – 50 års musikerjubilæum - Kan en festspilby opstå i Danmark?
En lang tid bød operaens verdensscener på tre store operasopraner med det samme klassisk-dramatiske repertoire som grundlag. Maria Callas var den mest kendte. Det skyldtes hendes sanglige kvalifikationer og især hendes dramatiske evner. De sidste gjorde hende til en meget spændende og yderst kvalificeret sanger-skuespiller. Det slog også gnister, når privatpersonen Callas følte noget gå imod sig. Hun var ganske skrap i munden over for den mere stille konkurrent, den italienske sopran Renata Tebaldi, som havde den klart smukkeste stemme af de to, og som klassisk sopran blev favoritten for mange
Ramaskrig
Da opera udløste ramaskrig!
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 05/10/2018
Spændende bog om 14 års italiensk operagæstespil i Hofteatret – Glemt dansk kvindelig komponist på cd
Operalivet i København midt i 1800-tallet er nærmest kommet på mode. Den samme dag kom posten med to pakker. Den ene var med en bog om de begivenhedsrige, nærmest saftige 14 år, der fulgte, da den operaglade kong Christian VIII inviterede ni italienske operafolk til sit Hofteater i København. De havde haft en eller anden succes i Berlin og gik i land en tidlig morgen i november 1841 ved Toldboden i København. Da de fik samlet et orkester, skulle det hurtigt vise sig, at de kunne samle københavnerne til opera. Så gik det løst, og det er nu blevet til festlig læsning i Henrik Engelbrechts bog ”R
Carmen
Kom tættere på Carmen
NYHEDER OG FOROMTALER 29/09/2018
Den jyske Opera spiller Bizets ” Carmen” fra den 5. oktober – Hvem betyder mest for Carmen? – En opera med et væld af musikdramatiske finheder
Man kan hævde, at Georges Bizets ”Carmen” er en af de operaer, som man ikke behøver at kende, før man går i operaen. Koner kan invitere mændene med til ”Carmen” uden at være nervøse for, at de vil falde i søvn. Det er en opera med en fængslende kvinde som midtpunkt og med fængende melodier, som man rives med af. ”Carmen” er sagen for dem, som mener, at en god opera skal have en melodi eller flere at nynne sig hjem på. Men naturligvis er det ikke et nødvendigt succeskriterium. Og naturligvis giver det altid større udbytte, jo bedre man er inde i operaen. En katastrofe Men premieren på ”Carme
Francesco Cristofoli
Da Aarhus var Bayreuth
ERINDRINGER 26/09/2018
Og da danske sangeres succeser i udlandet tog til. Musikalske og private erindringer for 25 år siden
Flere læsere har efterlyst erindringer fra mit liv som musikanmelder. Her er et forsøg, hvor jeg har koncentreret mig om året 1993. For hvad er egentlig 25 år? Føles det ikke tilbage som i forgårs? Jo, men for andre var tiden med musikken naturligvis ikke engang begyndt. Udgangspunktet er dog helt aktuelt: I en mærkelig blanding af angst og overlegenhed meldte tenoren Roberto Alagna afbud til at synge Lohengrin i Bayreuth. Han havde ikke fået lært den tyske tekst. For nogle år siden mishagede samme Alagnas tolkning af åbningsarien ”Celesta Aida” publikum til premieren på Verdis ”Aida” på La
Rudolf Buchbinder
Nu kan vi elske Brahms
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 14/09/2018
Den første orkesterkoncert på Aarhus Symfoniorkesters Brahms-festival blev en stor optakt
***** 5 stjerner af 6 Da jcklassisk.dk var ung, skrev jeg en pladeanmeldelse med titlen: ”Også for elskere af Brahms”. Den blev hurtigt den første artikel med over tusind læsere, og det var forbløffende mange dengang. Nogle må være blevet skuffede. Det var ikke Brahms’ musik, de fleste læsere gik efter. Dengang var filmatiseringen af Francoise Sagans fortælling ”Aimez vous Brahms” aktuel. Jeg tør nu bruge en ny variant af denne rubrik. Aarhus Symfoniorkester har startet sæsonen med en stor Brahms-festival bestående af tre orkesterkoncerter og tre kammerkoncerter. Alle fire symfonier er der,
Janne Thomsen
Wienerne med Tango Jalousi
NYHEDER OG FOROMTALER 11/09/2018
Wiener Philharmoniker spiller Rued Langgarrd og Jakob Gade – Renset for me too anklage – Händel-opera med publikums-hørm – Klassiske dage i Holstebro
Det ligner lidt en sensation, at Wiener Philharmoniker har indspillet Gades populære ”Tango jalousi”. Lad os bare begynde med den, selv om den kun er ekstranummer på en ny cd fra Dacapo med Rued Langgaards symfonier nummer to og seks. Og så er det da en tilforladelig ide at tage Gade med, hvilket velsagtens den gode finske dirigent Sakari Oramo har fundet på. Det er ikke nogen overraskelse, at man kan have hørt mere inciterende eller dramatiske udgaver af Gades tango, men det er alligevel noget særligt at høre den gengivet af et så klangstærkt og perfekt spillende orkester. Det er en luksusudg
Finn Viderø
CD´er for hver en orgelven
PLADEANMELDELSER 31/08/2018
Den internationalt berømmede danske orgelspiller Finn Viderøs Bach- og Buxtehude m. m. er endelig udkommet på cd’er hos Danacord – Mortensens Bach - Klaverperler fra Husum
Jeg ved, at jeg måske drister mig vel rigeligt frem med ordet ”hver”, altså ”enhver” oppe i rubrikken. For det var ikke og er ikke alle, der har accepteret, endsige været glade for den store danske orgelspiller Finn Viderøs (1906-1987) konsekvente, beherskede og på sin egen måde strømmende stærke orgelspil. Men han var en så enestående orgelspiller, en så stor musikalsk begavelse, at jeg mener, at enhver orgelven bør lægge et positivt øre til hans musiceren. Det har ikke været muligt i årevis, men det er det nu. Danacord har samlet, bearbejdet (fornemt behersket af Claus Byrith) og genudsendt
Wagners Hund
Om censur og Wagners hunde
NYHEDER OG FOROMTALER 26/08/2018
Facebooks tankeløse bortcensur af en operaanmeldelse – Sønderjyllands Symfoniorkester på tysk festival –Succesjubilæum for Domingo – Bog om Wagners hunde
Jeg vil begynde hos os selv, for jcklassisk.dk oplevede at få en artikel slettet af Facebooks censur-robotter. Det var en operaanmeldelse af Den jyske Operas ”Passageren”, en jødisk komponists dybtfølte og smertelige værk om en episode under Anden verdenskrig i nazisternes udryddelseslejr i Auschwitz. Det var en fremragende forestilling, som også var nødvendig, for hvad der skete dengang, må ikke ske igen. Den egentlige grund til at anmeldelsen blev slettet på Facebook, kender vi ikke. Kun nogle floskelagtige linjer på engelsk. Det er naturligvis kun godt, hvis Facebook vil rense ud i den mæ
Passageren
Møde med en farlig fortid
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 22/08/2018
Den jyske Operas ”Passageren”, en historie fra en koncentrationslejr, er stor og gribende opera
****** 6 Stjerner: Langt de fleste operaer er fiktive og fantasifulde. Men når musikken spiller, forledes vi til at tro på, at de er virkelighed. Weinbergs ”Passageren”, som nu kan ses, ja skal ses på Den jyske Opera, kommer en skrækkelig virkelighed nær. Det er en beretning fra en tysk koncentrationslejr i Polen under Anden verdenskrig komponeret over en øjenvidneberetning af en overlevende. Den er stadig opera på et teater, men fremragende opera både i musikken og på scenen. Man kan ikke spille kz-fanger på en scene, så lidelsernes virkelighed når helt ud. Men når musik og scene, som begge v
Passageren
Før en stor operapremiere
NYHEDER OG FOROMTALER 20/08/2018
Den jyske Operas ”Passageren” bliver en begivenhed for det brede operapublikum. Kom ikke for sent.
Onsdag den 22. august har Den jyske Opera skandinavienspremiere på Weinbergs ”Passageren”, og den spilles igen den 24., 26., og 28. august. Jeg har aldrig set den. Det vil ikke ret mange af publikum i Musikhuset Aarhus heller have. Hvis man har skaffet sig Den jyske Operas fine og gratis sæsonbog, som har et internationalt snit, vil man genfinde det, som jeg skriver her. På nettet, på youtube kan man finde ind til flere uddrag fra opførelser af dette mesterværk, som alt tyder på det er. Det blev uropført i 2010 på festspillene i Bregenz, hvor man ikke alene spiller på en stor sø-scene, der svø
David Riddell
25års koncert med aspekter
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 16/08/2018
Randers fejrede sin dirigent og sit orkester – Telemanns festlige ”Pimpinone” genoptages på Aarhus Sommeropera
Det blev en festkoncert, da Randers fejrede sit orkester, Randers Kammerorkester, og sin dirigent, David Riddell, for 25 års samarbejde. Det sker sjældent, men det er nu sket i Randers to gange. Lavard Friisholm ledede orkestret fra starten i 1950 helt til 1982. Han blev fulgt af Jesper Grove Jørgensen, som ikke nåede et rundt tal. Men nu har David Ridell klaret de 25 år, og det er bemærkelsesværdigt i den branche, at den samme dirigent i spidsen for det samme orkester har kunnet holde dampen oppe i så mange år uden metaltræthed. Koncerten viste det. Den også meget private tale af Randers’ bor
Salome
Salzburg fik sin sensation
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 14/08/2018
”Tryllefløjten” ville for meget og gik halvt fløjten – Strauss’ ”Salome” blev en sensationel succes - Knut Hamsun gik på MacDonald’s
Denne rapport fra festspillene i Salzburg er hentet via tv og radio. Men kommer De forbi Salzburg i august, venter glæder, som man ikke behøver at købe billet til. På pladsen nede foran den gamle borg Hohensalzburg vises om aftenen på en stor billedskærm gratis optagelser fra de aktuelle festspil og af tidligere års begivenheder. At sidde der midt i den pragtfulde by og høre stor musik omend kun gennem højttalere er en oplevelse for sig. Da Mozart gik halvt fløjten Vi kender alle Mozarts ”Tryllefløjten”. Vi har alle vores bestemte mening om den, selvom handlingen i mangt og meget
Daniel Barenboim
Forrygende orkesterspil
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 10/08/2018
Daniel Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra foldede sig ud i Symfonisk Sal i Aarhus. Fredag i Tivoli
6 stjerner: Daniel Barenboim er i landet og med sig har han det orkester, som han i 1999 skabte sammen med den palæstinensiske litterat Edward Said og som de efter Goethes digte har kaldt West-Eastern Divan Ochestra. Det består af musikere fra Israel og de lande omkring, som ellers har det så svært med hinanden. Orkestret er et mirakel født midt et sted, hvor verden aldrig synes at ville holde fred. Det er miraklet, at med musikken og i musikken lærer musikerne at forstå hinanden. Torsdag aften var de i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, fredag i Tivoli i København. Barenboim er en uhyre fl
Daniele Gatti
Dirigenten Domingo buhet ud
NYHEDER OG FOROMTALER 03/08/2018
Placido Domingos Bayreuth-drøm blev ikke knastfri – Verdensorkester fyrer chefdirigent, men problemfrit er det ikke - 25 års dirigentjubilæum i Randers med store sangere – Festlig musik mod terror
Placido Domingo blev verdenstenor i slutningen 1960’erne. Nu som 77-årig eller i virkeligheden nok 76-årig,er han en solid baryton men stadig på verdensbasis. Med alderen har han tilmed dirigeret mere og mere. Alt i alt en enestående karriere. Forleden oplevede Domingo så noget, som han har været (næsten) forskånet for. Da han alene trådte frem foran scenetæppet i Wagners festspilhus i Bayreuth efter at have dirigeret ”Valkyrien”, blev han mødt af en buh-koncert. Der var også bifald, men buh-råbene var så kraftige, at Domingo ifølge anmeldernes beskrivelser ”tabte ansigtet” i forbløffelse. Hv
Lohengrin-Bayreuth
Elsa vil slet ikke Lohengrin
ANMELDELSER OG KOMMENTARER 28/07/2018
Årets Wagner premiere i Bayreuth, ”Lohengrin” er musikalsk prægtig og scenisk vendt på hovedet. 
Åbningsforestillingen i Bayreuth er altid fascinerende som begivenhed. I år havde den fået et ekstra pift tre uger før premieren, da den også herhjemme velkendte, af mange elskede tenor Roberto Alagna sprang fra som Lohengrin. Han havde ikke kunnet lære partiet. Alagna er blevet skældt ud for den sene aflysning, men også rost for at være ærlig. Det virker så ikke helt rigtigt at betegne den polske tenor og Bayreuth-debutant Piotr Beczala som en indspringer. Han var helt som ventet en fuldgod Lohengrin, endda over gennemsnittet af Bayreuth-kvalitet. Interessant nok havde Beczala indstuderet Loh
Ditte Højgaard Andersen, Irene Theorin og Ylva Kih
Stor musik i stor natur
NYHEDER OG FOROMTALER 23/07/2018
Festivalerne i Djurs og Mols og på Lundsgaard Gods ved Kerteminde tænker både anderledes og bredt og byder på stor musik i stor natur