af John Christiansen - d. 5. december 2020
Men først en henvisning til Scala Operaens åbning med store operasangere - uden publikum
La Scala i Milano er nok verdens bedst kendte opera i
konkurrence med Metropolitan I New York og Wiens Staatsoper. Alle lider de
under Corona-krisen. Metropolitan åbner næppe igen førengang i 2022. La Scala har
foreløbig mistet 26 millioner euro grundet lukningen. ”Det værste er
usikkerheden, hvornår vi overhovedet kan genåbne”, siger operachef Dominigue
Meyer, som forlod Staatsoper Wien i marts måned for at tiltræde i Milano. Sæsonens
åbningsforestilling Donizettis ”Lucia di Lammermoor”, som traditionen tro
skulle have haft premiere på Ambrosius-dag mandag den 7. december er aflyst. I
stedet afholdes en operakoncert med store operasangere med tilknytning til La
Scala. Kaufmann, Domingo, Alagna og dennes hustru Aleksandra Kurzak og mange
flere spændende navne. Koncerten sendes på Arte Concert. Se nærmere på nettet.
Den jyske
Opera fejrer sin 75 års fødselsdag
Vi springer hjem. Den jyske Operas sæson 2021-22 bliver
landsoperaens 75. jubilæumssæson. Det var en bedrift af et energisk og dygtigt
århusiansk trekløver bestående af universitets-professor Gustav Albeck, der også
var en stærk personlighed i det århusianske musikliv, videre dirigenten Gerhard
Schepelern, som tilmed har skrevet den bedste operafører, som er udgivet
herhjemme, og den uforlignelige teatermand, operainstruktøren Holger Boland,
som stod bag. Bolands humor på scenen er legendarisk. Vi kan her i det kommende
75-år mindes dem og være taknemmelige for mange pragtfulde forestillinger på
Den jyske Opera, som det fortsatte gennem generationer blandt andet med den
senere dirigent Francesco Cristofolis fremragende Wagner-opsætninger, som musikbyen
frem for alle Wien sendte sine musikanmeldere til Aarhus for at fortælle de
østrigske læsere, at det var her i Norden, at man bedst forstod sig på at sætte
Wagners musikdramaer op.
Jeg er taknemmelig for, at jeg som tilhører har kunnet følge
med på Den jyske Opera som publikummer fra ”La traviata” i 1953 og som
avisanmelder fra 1955 af ”Cavalleria rusticana”. Overvejende kan jeg sige sikke
en perlekæde af forestillinger. Og vi befinder os nu inde i endnu et forløb på Den
jyske Opera, som kan betragtes som et nyt højdepunkt i denne række. Det skyldes
ikke alene, men i høj grad også den såkaldte danske serie med glemte mesterværker
og i den kommende sæson også en meget spændende uropførelse. Tænk at et sådant
dansk teaterengagement skulle komme fra en tysk teatermand, operachef Philipp Kochheim. Det skal nævnes, at
en af succeserne fra denne serie, August Ennas ”Kleopatra” fra 2019, nu er
udsendt på cd’er af pladeselskabet Dacapo.
Operetten
vender tilbage
Den jyske Opera og dets chef Philipp Kochheim har
fået sin chefkontrakt forlænget et par år, byder endda lykkeligvis atter på
operette, endda både den klassiske og altså også den fornyende. Det bliver en
usædvanligt spændende og afvekslende sæson. Der lægges endda ud med en
uropførelse, som måske skal kaldes en komisk opera bag titlen ”Inkognito
Royal”, som er den tyske operachef Philipp Kochheims egen version af vor kong
Frederik den Ottendes mystiske død i Hamborg den i 1912. Kongen, som boede der
inkognito, forlod sit hotel en sen eftermiddag og blev tre kvarter senere fundet
døende på gaden tæt ved Hamburgs bordelkvarter..Jeg har dog på fornemmelsen, at den måske kan kaldes en tragikomisk opera med humor.
Den historie er klart nok mere velkendt i Tyskland end
herhjemme! Det tyske, delvist seriøse nyhedsmagasin Der Spiegel skrev på
100årsdagen for den danske konges død 14. maj 2012 en artikel om kongenss død. Hvad skete der egentlig? Philipp Kochheim har søgt og fundet. Den
præcise virkelighed finder man aldrig ind til. Men teatrets virkelighed har
mange ansigter. Musikken er skrevet af Karsten Fundal (født 1966), som senest i
2020 har været indstillet til Nordisk Råds Musikpris. Det bliver så den fjerde
opera i Den jyske Operas højt priste danske serie med glemte og nu altså også
nye operaer.
Billetsalget
begynder i foråret
Billetsalget begynder engang i løbet af foråret. Den præcise
dato kendes endnu ikke. Og så gælder det om at være hurtig. Endnu er vi jo i
corona-tiden, hvor Musikhuset Aarhus, det eneste spillested for ”Incognito
Royal” i landet, kun må fylde godt en fjerdedel af sine stole til de fire
opførelser den 18, 19, 21.og 22 august. Måske og forhåbentlig er det tilladte antal
af publikum blevet forøget inden sommer.
En af de mest populære af Verdis operaer, ”Aida” med den
store triumfmarch, får først nu efter75 år premiere på Den jyske Opera.
Forklaringen er lige til. Operaen er et udstyrsstykke og både som sådant og som
operadrama en vanskelig opgave for en operascene, som har haft mange rejseforpligtelser
landet over. Men Den jyske Opera har lært at løse også det problem mange gange,
og operaverdenen har set mange spændende løsninger netop på problemet ”Aida”,
og vi kan glæde os til en ny løsning af den tyske instruktør Roland Schwab. ”Aida”
skal landet rundt fra den15. oktober til den 4. december efter premieren i Odense
Koncerthus.
Koret får
alle hovedroller
Sæsonen slutter
med en stor klassisk operette, og tak for det, for jeg var ved at blive nervøs
for, at Philipp Kochheim ville glemme denne genre, som når den er bedst, måler
sig med god opera. Og operettekongen Franz Lehárs ”Greven af Luxembourg” har
mange kvaliteter til at blive i et godt humør af. ”Sanselig lykke” lyder
overskriften på artiklen i Den jyske Operas læseværdige gratis årbog for
sæsonen2021-22. Det står de herlige melodier for. Årbogen udleveres gratis til Den jyske Operas forestillinger og i Musikhuset Aarhus.
I artiklen sammenlignes
operetten med farcen. Det kan også være et både og. ”En kvinde gifter sig med
en mand, som hun ikke må se, og bagefter forelsker hun sig i ham uvidende, at
hun allerede er gift med ham”. Er denne alt andet end kedelige handling den
rene nonsens? Den er mere end det. Engang var det nødvenligt, at folk af mindre
stand måtte gifte sig opad for derefter mod betaling naturligvis at blive skilt
fra sådanne performa ægteskab – og nu i den rette stand til at kunne gifte sig
med den rette elskede.
Den jyske Opera har et fremragende
kor. Og operaen har den gode tradition at lade korister synge soloroller.
Operachefen har nu fået den fortræffelige ide, at lade Den jyske Operas kor
indtage scenens partier nærmest egenhændigt. Naturligvis synges der på dansk. Det
bliver altså godt, tør jeg love. Jeg glæder mig. Premieren bliver i Musikhuset
Aarhus den 11. marts 2020, og landsturnéen varer til 30. april, ja, altså år 2020.
Vi kan let blive enige om, at da må corona-tiden være fortid.
Billede: Philipp Kochheim