af John Christiansen - d. 26. februar 2020
JcKlassisk går i hi – Alle artikler kan fortsat læses – En anmeldelse jeg lærte af – De bedste artikler er ikke altid de mest læste – En tak
En skæringsdag er kommet. Denne artikel er den officielt
sidste på bloggen jcKlassisk.dk. Men ingen kender sit liv, før det er gået. Jeg
må ikke skrive, at jcKlassisk lukker, men jeg må godt skrive, at jcKlassisk går
i hi, mener min søn Lars, som oprettede bloggen for mig i 2012 og har bestyret
den siden. Uden ham ville den ikke have været. Og tak for det. Dengang havde
jeg aldrig før hørt nogen tale om en blog. Nettet var uden for Jyllands-Posten
ukendt land for mig.
Alle mine 650 artikler på jcKlassisk vil nu fortsat blive
stående et godt stykke tid, så de let kan findes frem fra bloggens sædvanlige
forside. Og hvis jeg en dag får lyst til at skrive en ny artikel, hvilket Lars
regner med, at jeg vil, så vil det være muligt. JcKlassisk.dk venter i kulissen.
Som abonnement på at få tilsendt artikler forbliver man stående. Også nye interesserede
kan på forsiden skrive sig gratis på, så de vil være sikret at få beskeden. Det
er faktisk beroligende at vide for mig, som har skrevet om klassisk musik snart
sagt hele mit voksenliv. Jeg har ingen konkrete planer, men jeg ville da håbe
at høre Poul Schierbecks elegante ”Fete galante” på Den jyske Opera i februar 2021,
og jeg ved, at en del af den oplevelse vil være også at kunne skrive om den.
Min første avisanmeldelse var i januar 1955 om ”Cavalleria
rusticana” og ”Bajadser” på Den jyske Opera i den hedengangne Aalborg
Amtstidende. Jeg blev den karismatiske Erling Winkels anmelder-assistent på
Jyllands-Posten i 1961. Da han døde alt for tidligt derefter, blev jeg hans efterfølger
på Jyllands-Posten, og det var jeg i 50 år. Dengang i begyndelsen skrev avisen
overhovedet ikke om rytmisk musik, men kun om klassisk musik. Hvor omvendt nu. Jeg
skrev såmænd den første rock-anmeldelse i avisen, men den genre forlod jeg
hurtigt. Min uddannelse var jo også i den klassiske musik på Musikinstituttet
på Aarhus Universitet.
Andre ting venter
Jeg går nu i hi, fordi det i mit 86. år er blevet for stor
en belastning vedvarende at skulle skrive artikel på artikel af en nødvendig
kvalitet, og fordi arbejdet ved computeren er begyndt at medføre fejl, som jeg
ikke selv forstår eller opdager, at jeg laver. Jeg må godtage alderen, og jeg har
blandt andre ting lovet min kone at skrive nogle erindringer, så mine otte
børnebørn kan erfare lidt mere om, hvorfor og hvordan jeg har brugt årene til
noget så mærkværdigt som at skrive om mennesker, som udfolder sig i den
klassiske musik og operaer. Så er det tilmed mig, der bestemmer deres standard.
Det mærkværdige er at kritisere andres præstationer, som jeg selv overhovedet
ikke kan komme i nærheden af. Jeg har da heller aldrig tænkt på at blive
musiker eller sanger. Ideen om at skulle skrive om musik var fra dreng nærmest
en drøm for mig. Den kunne være svær for mig som ung, men jeg husker stadig min
mors svar, da jeg bekymrede mig, at det da var et væsentligt job at kunne inspirere
folk til at lytte til klassisk musik og om muligt gøre dem bedre til at lytte. Forsøget
herpå har nok været det væsentligste element i mit anmelderjob.
En anmeldelse kan indebære en fare. Man kan ramme hårdere,
end man tilsigter, ja, end man aner muligt. I mine første år på Jyllands-Posten
kom en ung pianist til mindre jyske byer for at give koncerter nogle somre. Hun
var fra et østeuropæisk land med et hårdt kommunistisk styre, vist Rumænien. En
sommer skulle hun også give en større anlagt koncert med Aarhus By-Orkester,
som det endnu hed dengang. Det havde hun ikke standarden til, og jeg skrev, at
Aarhus selv havde bedre pianister. Hun kom ikke til Danmark mere, og senere fik
jeg at vide, at hun ingen udrejsetilladelse kunne få, når hun ikke fik bedre
anmeldelser. Havde jeg været klogere eller bare anet konsekvensen, havde jeg
ikke skrevet, som jeg gjorde. Jeg kunne ikke have løjet om hendes præstation, men
jeg kunne have undladt at anmelde koncerten.
Bloggen her blev til for otte år siden. Det var året efter,
at jeg holdt op på Jyllands-Posten. Samtidig havde avisen nærmest smidt det
klassiske musikstof ud. Aarhus
Stiftstidende var også gået ned i antallet af musikanmeldelser, men opdagede
senere, hvor stærk en anmelder den havde i Ole Straarup. Aarhus Symfoniorkesters
musikchef Palle Kjeldsen spurgte mig midt i dette dødvande, om jeg ikke ville
begynde at skrive en blog med koncertanmeldelser. Jeg havde aldrig hørt om begrebet
blog, var i det hele taget en fremmed over for nettet, men jeg kom i gang.
Sukkersygen har spillet med
Da jeg fik sukkersyge 1 som 17-årig, ville min far tegne en
livsforsikring for mig til jeg blev 60 år, men vores læge sagde: ”Hr.
Christiansen. Deres søn bliver ikke 60 år, og hvis han bliver 50 år, vil han
ikke være meget værd”. Da jeg alligevel blev de 50 år, begyndte jeg at tælle
årene forfra igen, og nu er jeg altså blevet 35 år i den nye beregning. Jeg har
været heldig, jeg ved det godt, men når jeg har kunnet klare så mange år så
godt, at det måske er inspirerende for andre at høre om, er det ikke fordi jeg
fortjener ros, for så godt har jeg ikke altid passet på sukkersygen, det kan
man vel ikke som meget omrejsende musikjournalist, men jeg har vidst, hvad den
drejede sig om og har kunnet indrette mig efter den. Det er også med årene blevet
meget lettere at kontrollere sin sukkersyge. I mine første mange år som
diabetiker kunne man for eksempel ikke måle sukkerindholdet eller rettere
procenten af kulhydrater i blodet selv.
Den klassiske musik har været mit arbejde og en stadig rigdom.
Det manglede også bare, for det var den, der gjorde, at jeg blev diabetiker.
Kirsten Flagstad, den mest forunderlige Wagner-sangerinde, som jeg har hørt,
gav en Wagner-koncert i det gamle Odd-Fellow Palæ i København i 1952. Jeg husker
de takter inde i første akt af ”Tristan og Isolde”, da jeg veritabelt fik et chok.
Efter koncerten løb jeg den halve nat rundt i Københavns gader. Senere på hospitalet
vedkendte overlægen/professoren, at det chok sandsynligvis havde fremkaldt sukkersygen.
Tidsplanen passede. Sukkersygen ville nu nok være kommet senere.
En tak til læserne
Tiden på
Jyllands-Posten gav et flertal af de helt store oplevelser. 38 somre både til
Salzburg-festspillene og til Wagner-festspillene i Bayreuth, 14 gange til The
Met operaen i New York. Musik på fem kontinenter. Jeg har oplevet en stor del
af det bedste i et halvt århundredes internationale musikliv. Jeg har stof nok
til de erindringer, som jeg aldrig fik og aldrig får skrevet. Og det er jeg
indrømmet både flov over og ked af.
De sidste
otte år med bloggen har forholdsvis været mere nationalt betinget, de seneste
år endda midtjysk betinget. Men det har som skribent været en større oplevelse
på en anden måde, for man kommer med en blog i nærmere kontakt med sine læsere
end gennem en avis. Derfor vil jeg gerne sige hjertelig tak til læserne for de
utallige kommentarer, om de var varme, positive og taknemmelige eller kritiske.
Tak for rettelser, som var korrekte, måske også tak for de få, som kun var
irriterende. Og så undskyld til dem, som jeg ikke fik besvaret, for en del
fordi der er blevet spurgt på et facebook-program, som jeg ikke aner, hvordan jeg
skulle svare på.
Om læsertal
Det er så
ganske sjovt, at jeg så med den sidste operaanmeldelse måtte efterlade læserne delt
mellem de vredt uenige og de tilfredse enige efter at have konstateret, at nok
forgreb man sig på selve værket, Mozarts ”Bortførelsen fra serailet”, men man
gjorde det på en god, meningsfuldt og interessant måde. Alment: Det er jo ikke
så vigtigt at forstå musik, som det
er at forstå at opleve musik.
Og så
slutter jeg alligevel af med en ikke helt positiv kommentar. Læsertallet til
mine artikler har afvekslet meget. Emnerne har også været afvekslende. Blandt
de seneste artikler er to af mere usædvanligt indhold. Den ene, ”Løgnen om
kulturstøtte” den 4. februar er den mest læste artikel i det sidste halve år,
og det er jeg meget glad for, for det er vigtigt, at flest mulige er klar over,
at kultur alene økonomisk set ikke blot er en udgift. Den anden er min omtale i
anledning af bl.a. en stor og god bog om Niels Viggo Bentzon, en af Danmarks
betydeligste og mest interessante komponister, ”Kom Niels Viggo nærmere” den
14. februar. Den artikel er tværtimod den mindst læste med færrest interesserede
det sidste halve år, og det er jeg ked af. Så vil jeg have lov at beklage mig:
Hvorfor er det danske musikpublikum så lidt nysgerrigt, når det gælder, hvad
det ikke kender i forvejen?
Naturligvis
er der undtagelser. Jeg har især glædet mig over, at en anmeldelse af den tilsyneladende
også frygtindgydende Arnold Schönbergs ”Gurrelieder” i Aalborg og Aarhus samlede
4.354 læsere. Rekorden har været en større introduktion til Verdis ”La
traviata”, som har registreret 5.357 læsere. Men jeg ved naturligvis ikke, hvor
langt de nåede ned i den, før de holdt op med at læse.
Man er velkommen til fortsat at kontakte mig på mailen
john-christiansen@outlook.com