af John Christiansen - d. 9. juni 2020
Først en omtale af den nok mest fantasifulde erstatningsforestilling i anledning af corona-pandemien. Nationaloperaen i Helsinki spiller i slutningen af august måned Mozarts "Cosi fan tutte" i en særdeles ny bearbejdelse. Teksten og handlingen er ny og kortere: "Covid fan tutte".
***** 5 stjerner: Hvor vi da savner den levende klassiske ny musik i denne corona-tid.
Hvor længe skal tiden uden den fortsat vare? At der er er blevet udsendt et par
nye læseværdige bøger hentet fra to vidt forskellige steder i musiklivet føles så
endnu mere berigende netop nu. Egentlig var det ikke meningen, at de skulle
være anmeldt på jcklassisk.dk, som jo er gået i hi, men der er i disse tider
ikke blot en sådan mangel på levende musik, men også på nyt læsestof om musik,
at jeg har fået en speciel lyst til at gøre opmærksom på de to nye
bogudgivelser, og det så meget mere, som de to forfattere er de to danske skribenter
(med meget mere), som i de seneste mange år har været de flittigste til at
holde læselysten hos klassisk musikinteresserede i live. Jeg vil prøve at holde
mig til en præsentation og ikke skrive et par store dyberegående anmeldelser.
Allerede udsendt er komponisten Karl Aage Rasmussens nyeste værk
i hans række af fremragende klassiske komponist-portrætter. Efter senest Bach,
Tjaikovskij og Brahms har Gyldendal nu udsendt bogen ”Talende toner”, bag
hvilken titel ”Georg Friedrich Händels livsfuga” dukker op. Alle, der har hørt
lidt til barokmusik, kender i hvert fald Händels ”Halleluja”-kor fra ”Messias”,
som dog ikke er specielt typisk for Händels musik. Han skrev nemlig mere end 40
italienske operaer foruden oratorier til teatret, kantater og kammermusik, som
stadig spilles i en så rigelig mængde, at det er et gode at få denne bog, som også
åbner for tilegnelsen af en mængde værker, som mere sjældent når offentligt
frem. Men på et eller sted på et eller andet tidspunkt vil flere af dem gøre det,
for interessen for Händels musik, også den tidligere mere ukendte del af den,
er i dag inde i en udvikling, der nu placerer Händel ved siden af og måske
endda over Bach i publikums interesse. På
den internationale operascene er Händel blevet en af de komponister, som ofte går
igen.
100 års Tivoli-musiks historie
Henrik Engelbrecht har som forfatter overvejende beskæftiget
sig med dansk musikteater-historie. Hans seneste succes har været det fyldige
værk ”Hjertet brast i toner” om digteren H.C. Andersens forhold til operaen både
herhjemme og på sine mange rejser til europæiske operametropoler. Denne gang
skriver han lige så begejstret og inspirerende om musikken og musikerne de
første 100 år, 1843 - 1944, i Tivoli under titlen ”Arven efter Lumbye”. Tivoli-bogen udkommer den 11. juni 2000 på Henrik
Engelbrechts eget forlag, www.henrikengelbrecht.dk.
Selv om vi ikke er i et rundt Tivoli-år, føles tidspunktet
for udgivelsen aktuel. Vi er nu lukket inde af corona-bacillen. Danmark var
lukket inde af tyskerne, da bogens historie stort set slutter i 1944, men dets
første kapitel foregår netop i det år, i natten mellem 24.og 25. juni, da to
danske overbeviste nazister sprængte Tivolis koncertsal og en masse gamle
uerstattelige noder, håndskrevne partiturer og noder, som gik op i flammer. Mere
kunne vel være blevet reddet, da Tivolis dirigent Svend Christian Felumb ilede
til i løbet af natten, men han var ikke ene om at blive verfet væk, da
brandfolkene ikke ville lytte til Tivolis egne stedkendte folk. Der kom til at
gå 12 år, før Tivolis næste og nuværende koncertsal blev bygget, men Tivoli
genåbnede alligevel få dage efter sprængningen af koncertsalen. Det var en hævn
fra de to danske nazisters side, efter at de danske sabotører i Petergruppen to
nætter før vellykket havde foretaget en sprængning i Dansk Riffel Syndikat, som
leverede våben til tyskerne. De to nazister, som havde en lang liste af mord
bag sig, blev dømt og henrettet i København i 1947.
Så springer bogen tilbage til lidt før midten af
1800-tallet, da historien om musikken i Tivoli begynder, men den del er lige så
aktuelt beskrevet som det første tragiske kapitel. H.C. Lumbye var og blev det
store navn, men de godt 100 års musikhistorie, som beskrives, byder på mange andre
navne, også på ukendte musikere, som hermed bliver kendte og spændende. Man
mærker, at det er et barn af Tivoli, som har vakt historien til live.
Engelbrecht begyndte i 1980’erne at assistere som fløjtist i Tivolis
Symfoniorkester og har også spillet i Promenadeorkestret, dengang med meget
sparsomme prøver, men det sidste har ændret sig. Efter ”20 års svinkeærinder
hos DR og på Det kongelige Teater”, som han selv betegner sine ret tunge jobs
der, blev han fra 2010 ansvarlig for musikken i Tivolis koncertsal i fem
sæsoner fra ”et tidspunkt, hvor den gamle verden med kvantitet frem for
kvalitet var lagt endeligt i graven”.
Historien om H.C.Lumbye er den væsentligste af mange med
tilknytning til Tivoli. Det er godt at få den nu, da jeg har indtryk af, at Lumbye
musik er ved at blive for glemt. Vi hører ”Champagnegaloppen” og nogle få andre
stykker og får ikke lov at høre det meste af den lange rækker valse, galopper
og polkaer, som engang var Tivolis profil, men det var en musik, som Lumbye
også havde succes med i andre europæiske hovedstæder. Lumbye var mere end et
dansk fænomen, og hans musik har senest et par gange fundet vej til Wiener
Philharmonikernes nytårskoncert, og de har endda Straus’ernes enorme
repertoire, som de tager sig godt af. Men Lumbyes sprudlende musik må ikke
glemmes.
Denne levende beretning om den unge trompeterer Lumby, som
kom fra Odense til København i 1843, kan kun give en ekstra ballast til, at
hans musik ikke bliver glemt. Når man læser bogen, føler man en ekstra trang
til at høre meget mere af Lumbyes musik. Hans musik blev datidens popmusik, men den var
gennemsyret af en livsfrodig kvalitet, som kun den allerbedste popmusik gennem
tiderne har haft. Jo, den er andet og mere end popmusik.
Et fund af historier
Tivolis musikhistorie bugner af mange flere navne end blot
Lumbyes. Den inspirerende direktør Georg Carstensen, som står op til middag og
ikke slutter arbejdet, når Tivoli lukker, men fortsætter til tre-tiden om
natten for så at sove ind med en flaske rødvin ved siden af sengen. Den 15.
august 1843 står han ved indgangen til ”Kjøbenhavns Sommer-Tivoli og Vauxhall”
med sine fine hvide handsker og giver hånd til samtlige 3000 gæster på den
første musikkens åbningsdag. To orkestre afløste til stadighed hinanden, men
efter et par år var Lumbyes orkester ene tilbage og udvidet til 33 musikere.
Det kunne ind imellem være umuligt at standse musikken klokken 23, som loven
sagde. Stadsmusikanten Füssel mente, at han havde eneret til at levere musikken
i staden og lagde sag an, men Tivoli hævdede, at den kun gjaldt balmusikken, og
at Füssel slet ikke havde kvalitet til at spille Tivolis koncertmusik. Füssel
tabte retssagen.
Den norske violinvirtuos Ole Bull, et italiensk
opera-gæstespil, krig og kolera, altså datidens corona-epidemi, fulgte. Lumbye bliver
syg og dør i 1874 og Balduin Dahl bliver hans efterfølger. Det vækker harme hos
en del af publikum, at de to yngre Lumby’er forbigås som musikchef, og slaget
står, men Balduin Dahl arbejder tilsyneladende fornuftigt, selv om han ikke er
den store komponist som sin forgænger. Georg Lumbye bringer Tivoli ”tilbage til
rødderne” efterfulgt af ”den preussiske dansker” Joachim Andersen og ”Snedkeren”
Frederik Schnedler Petersen. Vi nærmer os 1944, da den 100-årige beretning
slutter, og vi pludselig er inde i en tid, som styres af to dirigenter, som
mange af os endnu har oplevet. Thomas
Jensen, som delte Tivoli med Aarhus, og den allerede nævnte Svend Christian
Felumb. Vi oplever mange musikere, som vi ikke kender, men som også står for
gode og morsomme anekdoter. Lige til besættelsestiden, da Leo Mathisen spillede
og swingpjatterne forargede. Hele den hundrede-årige vej er fyldt med et væld
af festlige historiske tegninger, ikke færre end 208 af dem. Vi er som læsere altid
med i tiden.
En grundig fortælling om Handel
Mens Engelbrecht gør musikken i Tivoli til en
festforestilling, fører Karl Aage Rasmussen os ind i først tyskeren, så
europæeren, fortrinsvis italienerens og til slut afgørende i englænderen Georg
Friedrich Händels liv og skriver særligt om et halvt hundrede af hans værker. Naturligvis
kan man til slut i bogens oversigter slå de sidetal op, hvor de omtales. Det er
såvel en meget interessant som omhyggeligt skrevet bog at læse i, som det er en
nyttig opslagsbog, uanset om man vil kende mere til Agrippina, Athalia, Ariodante,
Esther, Giulio Cesare, Israel i Ægypten, Jephta, Orlando, Solomon eller Thedora
– eller Messias for blot lidt tilfældigt at nævne nogle titler, bag hvilke der
skjuler sig overraskende musikoplevelser i hvert fald for læserne af Rasmussens
bog. Jeg kunne fortsætte denne værkliste til et halvt hundrede. Man kan også
slå op under specielle Händel-aktuelle fagudtryk som affekter, fransk
ouverture, galant stil, kurfyrste, melisme, ostinato, passacaglia og
terrasse-dynamik etc. og få udvidet sine evner til at lytte.
Händel blev født i Halle i 1685, samme år som også Johann
Sebastian Bach kom til verden, og han døde i 1759, ni år efter Bach. Man kan
besøge hans gravsted i Wesminster Abbey i London, hvor han fik et imponerende
gravmonument, som han selv havde testamenteret penge til. Man kan ved læsningen
såmænd forestille sig den syv-årige Händel siddende på orgelbænken foran det
mægtige instrument, for allerede da fik han undervisning i orgelspil. Det var
dog først, da han som 18-årig kom til Hamburg, at han begyndte at komponere
arier og kantater. Han blev oftest sammenlignet med den også meget flittige Georg
Philipp Telemann, som han fik et venskabeligt forhold til. Som 19-årig
overlevede han en duel, som han havde rodet sig ind i. Man kan næsten ikke
undgå at spekulere på, hvordan musikverdenen ville have udviklet sig, hvis han
ikke havde overlevet den. Händel rejste en del i Europa, men i 1710 bosatte han
sig i London og blev der lige til sin død. Han var som eneste komponist økonomisk
sikret af en fast kongelig bevilling.
Læsning med perspektiver
Det er ikke blot en læseværdig bog om Händel og hans musik,
men en meget læseværdig bog fyldt af sammenlignende aspekter også om tiden
dengang og nu. Et typisk eksempel på, hvordan ens forhold til korrekt læsning
af historisk materiale uddybes, er, hvor Karl Aage Rasmussen konstaterer, at vi
endnu kan læse på Wikipedia, at ”mere end tolv tusind mennesker, der hver
betalte to shilling og seks pence” styrtede til forlystelseshaven Vauxhall for
at høre Händels ”Music for the Royal Fireworks” den 21 april 1749. Forfatteren
uddyber det umulige i det høje tal, som altså stadig ”genbruges”.
Et helt kapitel: ”Et mellemspil. Dengang og nu” fortæller en
spændende historie om, hvor meget Händel selv citerede fra både sin egen og
andres musik, men også om, at andre lånte flittigt mangt og meget fra hans
kompositioner. Operaen ”Agrippina” viser særdeles mange eksempler på begge
dele. Det var dengang mere almindeligt tilladt at gøre det, end det er nu, men komponisten,
som lånte noget, skulle også forbedre citatet afgørende, hvis det skulle være i
orden. Händel var en mester i at skrive melodier, som var vanskelige at
forbedre. Det er interessant at læse Karl Aage Rasmussens meninger herom. Han har
selv været en mester i at bearbejde og udvikle anden kendt musik, så den har fået
to samtidige og selvstændige dna’er. Det er faktisk en ret kompliceret måde at
komponere på.
Mere end 300 siders læsning om Händel og hans musik er en
post, men her er ikke blot bogen om Händel på dansk, og så må man for mig godt
regne engelsk med som dansk, som mange herhjemme jo tilsyneladende gør. Det er
også bogen, som gør forståelsen af hele tiden og ånden bag tiden levende. Man
bliver bredt belært og samtidig bredt underholdt. Händels musik rummer mere af
tiden omkring sig end Johann Sebastian Bachs samtidige musik gør. Men det skal
man læse om selv. Og høre.
De to bøger til hver 5 stjerner
5 stjerner: Henrik Engelbrecht:
Arven efter Lumbye – musik og musikere i Tivoli 1843-1944. Forlaget
henrikengelbrecht.dk, 340 sider med 208 (!) illustrationer, indbundet.
Vejledende pris kr. 349. Særpris i juni måned hos www.henrikengelbrecht.dk dog
kr. 299. Udkommer 11. juni 2020.
og
5 stjerner: Karl Aage Rasmussen:
Talende toner. Georg Friedrich Händels livsfuga. Gyldendal. 312 sider.
Vejledende pris kr. 249,95. Er udkommet.