af John Christiansen - d. 30. december 2013
Den anden artikel om spændende klassiske udgivelser i et stort pladeår. Musikken uden for scenen: For dem som elsker Brahms – Original Bruckner – Mozarts symfonier – Gode danske opdagelser - Schubert med Pires og Jansen - Den bedste tidlige musik fra Archiv
Brahms til at elske
Lisa Batishvili
fra Geogien er en af tidens mest spændende violinister, og hun er det ikke
mindre i samarbejdet med Christian
Thielemann og Dresdner Staatskapelle
i Brahms’ violinkoncert. Det er eminent. Førstesatsens komplicerede væv er så gennemhørbart,
at musikken ånder på en ny, vidunderlig måde. Hør adagioen, som Batishvili
opfatter som Brahms’ kærlighedssang til Clara Schumann. Musikken bliver til i
nuet og ånder i nuet som en dialog i samklang. Ekstra får man Clara Schumanns
tre dialoger for violin og klaver, hvor Alice Sara Ott træder til. (DGG 479 0086).
Hélène Grimaud
modspiller og samspiller Brahms to klaverkoncerter på én og samme gang. Hun
spiller d-mol koncerten som ”sin egen i en lukket verden”. Man er midt i den
unge Brahms’ dramatiske liv. Brahms anden klaverkoncert tog derimod mange år om
at modne for komponisten og igen for Grimaud. ”Den griber efter ting, som måske
er uopnåelige.” Grimaud og dirigenten Andris
Nelsons understreger de to afgørende karakterforskelle, så man fornemmer en
dialog mellem de to koncerter og alligevel samtidig hører dialogen som et
forsøg på at bringe modsætningerne i en samklang. Det er fremragende (DGG 479 1058, to cd’er til mediumpris).
Man kan tage Brahms’ fire symfonier med. Riccardo Chailly spiller Brahms med
italiensk bevægelighed, men han har med sit Gewandhausorchester i Leipzig bevaret den varme tyske
originalklang. Tre cd’er er indlagt i en lille også æstetisk behagelig
pladebog. Foruden symfonierne får man andre orkesterværker og et par rariteter (Decca 478 5344, tre cd’er til mediumpris).
Den originale
Bruckner
Anton Bruckner skrev lange symfonier, og kolleger,
dirigenter og mere eller mindre venlige sjæle hjalp ham med at forkorte dem. Kent Nagano, som i sommer forlod posten
som chefdirigent for Bayerische Staatsoper i München, har dirigeret megen
Bruckner og søgt originalversionerne. Han har nu med sit forhenværende orkester
fået udgivet Bruckners store ottende symfoni i dens Urfassung fra 1887, som er
20 minutter længere, end vi normalt hører musikken, i alt en time og 40
minutter. Det er nærmest fantastisk, som symfonien spillet med Bruckners
oprindelige ideer kommer til at hvile endnu mere logisk og naturligt i sig
selv. Den lange version kommer til at virke kortere. Den vidunderlige adagio,
som her varer 33 minutter, er overvældende i musikkens indre ro og skønhed (Farao Classics, B 108075, to cd’er, import
Danacord).
Sublim Schubert med
Pires og Jansen
Den portugisiske pianist Maria Joao Pires lukker sig inde i en anden verden, når hun spiller
Schubert, men hun lader os andre komme med ind i a-mol sonaten nummer 16,
D.845, og B-dur sonaten nummer 21, D.960, og ind i en tankefuld og poetisk
gengivelse. Schubert var en mester i at kaste nyt lys over sine harmoniske
modulationer og de nuancer, som der derved åbnes for i temaerne. Pires gør det
vidunderligt og viser, at B-dur sonaten er et af klaverlitteraturens
højdepunkter Det er flot af DGG at samle de to sonater, for spilletiden er på
83 minutter og 24 sekunder og det med en fin klanggengivelse. (DGG 47 7 8107).
Schubert har også part i årets kammermusik-cd. Den
nederlandske violinstjerne Janine Jansen
har samlet fem af sine fornemme strygervenner i Schuberts vidunderlige C-dur
strygekvintet og Schönbergs strygesekstet ”Die verklärte Nacht”. Til
beroligelse for nogen: Da Schönberg skrev den, havde han ikke tanke på at
skrive tolvtonemusik. De to værker har en fælles base i romantikken og i Wien.
Vi får fornemt kammermusikspil, som synes styret af én og samme hjerne, og i
tilgift en musiceren, som er fyldt af skønhed og begejstring. Denne cd er også
en af de godt fyldte med 83 minutter og 12 sekunder (Decca 478 3527).
Alle Mozarts 45
symfonier
Man kan regne antallet af Mozarts symfonier forskelligt. Adam Fischer og DR UnderholdningsOrkestret
er nået frem til 45, selvom den sidste, Jupiter”, officielt har nummer 41. Det
er et godt valg. Sorteringen er fornuftig. Ellers er det ikke fornuft, man vil
bruge, men ord som ildhu, begejstring, inspiration og en herlig sans for Mozarts
musik fra de tidlige symfonier, som få kender, men som Fischer puster pragtfuldt
liv i, frem til de store symfonier, som man kommer til at elske endnu mere her.
Så er der Danish National Chamber Orchestra, som orkestret allerede er blevet
anekendt som i udlandet. Dygtighed, engagement, ja lidenskab præger den måde,
som det følger Fischer på. Som dirigenten selv siger: ”Mozart viser sig fra en interessant, jordnær side.”
Mozarts enke Constanze skrev i 1811, da hun havde slået sig ned i København: ”Mozarts
værker bliver intetsteds bedre opført end i denne hovedstad, når det gælder
orkesktret.” At hun kunne vide det allerede da (DR Naxos Dacapo 8.201201, 12 cd’er i boks 399 kr., download 275 kr.
(MP3 format) på www.dacapo-records.dk).
Et par danske
opdagelser
Katrine Gislinge
har længe haft Robert Schumann og Per Nørgård på sit klaverrepertoire, og hun
har fundet et fællesskab mellem Schumanns fantasier samlet under navnet ”Kreisleriana”
og Nørgårds ”Turn”. Nu har hun samlet de to værker på en cd sammen med andre klaverværker
af Nørgård. ”Det må opleves som en interessant spejlning,” siger hun selv, og
det har hun ret i. De to, pianist og komponist, Nørgård altså, har i pladehæftet
en inspirerende samtale. Nørgårds musik bliver levende også for lyttere, som kan
være lidt nervøse for ny musik. Schumann og Nørgård klæder hinanden, modsvarer
hinanden og bekræfter alligevel hinanden. Personligt er jeg mest overvældet af
Gislinges indlevede måde at spille de tre Nørgård-værker på. Musikkens rigdom,
sanseligt som matematisk, åbner sig med overvældende naturlighed (Danacord DACOCD 741).
Det fine danske musikselskab hyldede Carl Nielsen og stødte Rued
Langgaard udenfor. Jo, den sidstnævnte var anderledes, og det må man ikke være
herhjemme. Men her er endnu engang en cd, som fortæller, hvilken spændende og ofte
også ”normal” senromantisk komponist Langgaard var. Nightingale String Quartet, som i 2007 blev dannet af fire strygerpiger
på Det kgl. danske Musikkonservatorium, udsendte i 2012 den første cd med strygekvartetter
af Rued Langgaard, og musikken og kvartetten blev hilst begejstret velkommen herhjemme
og i udlandet. Nu har Dacapo udsendt den
anden cd med endnu tre strygekvartetter af Langgaard, den såkaldte ”Rosengårdsspil”,
som aldrig har været indspillet før, en kvartet i As-dur og den såkaldte ”Sommerdage”.
Tre kvartetter med kontrasterende liv fornemt
spillet (Dacapo 6.220576).
To fine jyske
fløjtister
Aarhus Symfoniorkesters solofløjtist Lena Kildahl har i Symfonisk Sal i Aarhus indspillet barokmusik af
Marin Marais og Bach-sønnen Carl Philipp Emanuel sammen med seks ”Incantiones”
(Besværgelser) af 1900-tals komponisten André Jolivet, og de tre komponister
uddyber hinanden med Jolivet som hovedpersonen. Det er et meget krævende værk,
som åbner sig i et intimt fløjtespil med et fæld af følelser. Til stille,
berigende lytning (LEKI 001, www.lena kildahl.dk).
Der er mere fløjtespil. Sønderjyllands Symfoniorkesters
solofløjtist Thomas Jensen har indspillet Carl Nielsens fløjtekoncert sammen
med musik af tre væsensforskellige komponister, der kun er 19, 25 og 25 år
yngre, nemlig amerikaneren Charles T. Griffes, schweizeren Frank Martin og
pariseren (mere det end franskmanden) Jaques Ibert. Thomas Jensen har arbejdet
sig ind i karakteristika i al musikken og givet den liv og atmosfære fra det sprudlende
til det meditative. Giordano Bellincampi
og Sønderjyllands
Symfoniorkester spiller præcist og udtryksfuldt med kammermusikalsk sans (Danacord DACOCD 725).
Uddyb forholdet til
Janácek.
Den jyske Opera havde i efteråret stor kunstnerisk succes
med Leos Janáceks ”Katja Kabanova”. Bekendtskabet med den tjekkiske komponist
kan uddybes positivt med ”Glagolisk messe” (teksten var i kyrillisk/glagolisk)
og det symfoniske digt ”Taras Bulba”. Han var kosakkernes leder og var i 1628
involveret i dramatiske kampe mod polakkerne, som også berørte hans privatliv.
Det beskrives i tre kraftfulde og maleriske musikalske billeder. Janáceks messe
kan være flot som en katedral, men den beskriver også naturen og dens kræfter.
Overleveringen om uvejret under Jesu korsfæstelse er inspireret af Janáceks
personlige oplevelse af en sort nat gennemraset af lyn. Indspilningen under Marek Janowski og hans Rundfunkchor og Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin er fremragende (Pentacone PTC 5186 388).
Dødsmesse med drama
Verdis Requiem er dramatisk som få andre kirkeværker. Det
kommer også frem i Daniel Barenboims
live optagelse på La Scala i Milano. Man kan også glæde sig over, at Barenboim
i dag synes at have fundet en ny dybde i en bevægende tolkning af den storladne
dødsmesse. Og hvilken fremragende solistkvartet. For mig er kvinderne her den
største gevinst, Anja Harteros med
sin smukke, klare sopranklang og den lettiske mezzo Elina Garanca, som er uden konkurrence i sit fag. Réne Pape er den sikre, klangfulde bas
og Jonas Kaufmann en varmt og mørktladet
syngende tenor. I cd-udgaven må sættet kæmpe med en stor fortid, men som
billedplader på dvd eller bluray er indspilningen ene på toppen (Decca 478 5245, to cd’er / Decca 074 3807
én dvd).
Jubelboks med tidlig musik
Den største boks er gemt til sidst. Den skal med, men
oplaget var begrænset, så det kan være vanskeligt stadig at få DG Archivs store
boks med tidlig musik. 2013 var unægteligt Verdis og Wagners år, men så var det
ekstra befriende at vende ørerne om og lytte til den tidlige musik i DGGs
Archiv Produktions 55 udvalgte cd’er fra
1947 til 2013 fra gregoriansk sang (Beuron)
til Beethoven (Gardiner). Udgivelserne,
som kronologisk følger årene for optagelserne, afspejler udviklingen i
udførelsen af den tidlige musik, og det er fantastisk så livsstærk den er.
Mange vil blive overrasket over, at der for flere århundreder siden er skrevet
så megen god musik, som fås i så gode indspilninger.
Det begynder med den formidable, blinde orgelspiller Helmut Walcha og Bach. Da man i 1950
fejrede Bachs død (undskyld sammenstillingen af død og fejring, men sådan er
det jo i musikkens verden), indsang den unge Fischer-Dieskau flere kantater. Adam de la Halle og andre skrev i
1200-tallet dansemusik, som i dag virker utroligt ”moderne”. Karl
Richter blev tidens store Bach-dirigent, bl.a. af ”Matthæus-passionen” med
Ernst Haefliger, tidens store evangelist. Har nogen savnet Händel i artiklen om
årets operaindspilninger, så er der rigeligt her i spændende udførelser fra Maccerras med ”Israel in Egypt” til McCreeshs ret enestående ”Messias”.
Trevor Pinnock høres i flere roller. Oboisten Holliger opdagede tjekken Jan Dismas Zelenka. Hør hvorfor. Nyd
Palestrinas Marcellus-messe og Mozart-klaverkoncerter i Malcolm Bilsons slanke cembalo-klang. En af 1913 største
publikationer. (Archiv Produktion
1947-2013. DGG 479 1045, 55 cd’er, anslået pris godt 800 kr.).
Man kan finde
fyldigere omtale af (næsten) samtlige plader i omstående arkiv.
Se også artiklen Pladetoppen
af opera 2013.
Foto: Katrine Gislinge
kombinerer meget vellykket Robert Schumann og Per Nørgård.