af John Christiansen - d. 2. januar 2014
Wiener Philharmonikernes nytårskoncert var i fine fredshænder under Barenboim – Dresdner Staatskapelle og Thielemann spillede uvant, men gnistrende berlineroperettte og hollywoodmusical – Berliner Philharmoniker og Simon Rattle holdt sig derimod fra al nytårsstemning
Hele verden eller i hvert fald 50-60 millioner seere i 90
lande elsker transmissionen fra Wiener Philharmonikernes nytårskoncert i den
danske arkitekt Theophil Hansens smukke Musikverein i Wien. Men den har nu fået
konkurrence dagen forinden af Staatskapelle Dresdens og Berliner Philharmonikernes
nytårskoncerter. Danske seere med adgang til tyske tv-stationer kan hvert nytår
nyde tre-fire store nytårskoncerter fra store musikbyer syd for grænsen. Den
fra Venezias La Fenice opera er den fjerde, som jeg måtte springe over i år.
For fire år siden sendte de tyske konkurrenter ARD og ZDF
henholdsvis berlinernes koncert og den da nye nye nytårskoncert fra Dresden samtidig.
ARD har skåret ned på den klassiske musik, og nytårskoncerten med
berlinerfilharmonikerne er nu gået over til den tysk-franske tv-sender Arte,
mens ZDF fortsætter sin succes fra Dresden, dog heldigvis ikke længere samtidig
med koncerten fra Berlin, men præcist afpasset efter hinanden.
Alle tre koncerter udsendes på cd og dvd. Wienernes og
Barenboims koncert udsendes på Sony om få dage. Christian Thielemanns koncert
fra Dresden udsendes af Deutsche Grammophon også her i januar måned, mens det
forventes, at berlinernes og Simon Rattles koncert, som i modsætning til de
andre to nytårskoncerter overhovedet ikke havde karakter af nytår, ventes
udsendt senere af Euroarts på dvd.
Begejstring for
Barenboim i Wien
Begejstringen var med rette stor over Barenboims koncert i
Wien. Men hvorfor denne ophidselse over en klassisk koncert? Hvorfor lyttes der
til hver eneste node, som spilles anderledes end sidste år, når et af verdens
bedste orkestre, Wiener Philharmoniker spiller? I år var der virkelig grund til
det. Meget var anderledes i detaljer, som kom til at betyde noget.
Naturligvis kan det så virke overdrevet, at det giver avisoverskrifter,
at maestro slet ikke dirigerede det andet af de to traditionelle ekstranumre, ”Radetszy-march”.
Barenboim gik rundt og gav hånd til alle musikerne og kindkys til de nu otte
kvinder i orkestret. Det har Barenboim forinden prøvet meget på, så han var
sikker på at kunne nå dem alle og være færdig samtidig med musikken. Han stod
endda på det højeste sted i orkestret og kunne signalisere ud til publikum før den
stille triodel, at nu skulle dets klappen ophøre.
Bedre end sidst
Der er ingen sensation i, at orkestret kan spille alene styret
af koncertmesteren. Det vil andre orkestre også kunne. Men resten af koncerten
ville være blevet mere ensformig, havde Barenboim ikke dirigeret. Han satte et
stærkt aftryk på den i mange detaljer. Wienerne prøver i øvrigt altid mere på
nytårskoncerten, som de spiller tre gange, end på de fleste af sæsonens andre
orkestre.
Barenboim havde været i tvivl, om han skulle sige ja tak til
at dirigere endnu en nytårskoncert efter 2009. Det kan ofte blive en skuffelse
efter den første omgang. Men Barenboim var tværtimod bedre end dengang, meget
friere, mere afvekslende. Han var over orkestret, når der skulle sættes
bestemte accenter eller skiftes tempi, også overraskende stærkt som i ”Egyptisk
march”, hvor musikerne også viste deres evner som korsangere. I andre lange
passager lod han så orkestret spille selv for så med små vink at intensivere en
stigning. Kontrasterne var stærke med megen kraft i tutti og med pianissimo
hvisken i wienermusikkens drømmende momenter. Barenboim hviskede også sin
nytårshilsen, før orkestret fuldførte ”Prosit Neujahr” tutti.
Fredsbudskab i
musikken
Programmet var usædvanligt, og som det er blevet skik med
flere førsteopførelser på en nytårskoncert, hele otte af 18 værker. Strauss’ernes
nodebibliotek synes uudtømmeligt. Det udnyttede Barenboim til at præsentere
valsen ”Friedenspalmen” som et fredspolitisk budskab her ved indgangen til
2014, hundredåret for Første verdenskrig. Mon ikke, at mange af de millioner af
lyttere også har forstået Barenboims musikalske pointeringer. Det samme skete i
det genialt sammenstykkede valseværk ”Seid umschlungen”, som den ældre Johann
Strauss tilegnede Johannes Brahms.
Det er blevet norm at tage andre end valsekomponisterne med i
deres runde fødselsdagsår. I år gjaldt det Richard Strauss’ 150 år, som blev
fejret med den såkaldte månemusik fra operaen ”Capriccio” meget smukt spillet,
men virkede de få minutter alligevel ikke som et fremmedelement? Og dog passede
det perfekt som stille indadvendt musik i en nytårskoncert, hvor netop det
stille, indadvendte budskab om fred mellem mennesker blev centralt.
Berlineroperette og
Broadway-musical
Christian Thielemann i Dresden fortsatte på sin fjerde
nytårskoncert sin rejse gennem operettens og nu også musicalens verden, dels i
Berlin, dels på Broadway. Overraskende? Ja, måske, for ellers kender vi
Thielemann som en af tidens mest fremragende dirigenter af operaens Wagner og
symfoniens Bruckner. Men han har en speciel kærlighed til den lettere
kvalitetsgenre, og han nød mærkbart at folde den ud i Semper-operaen i
skiftende nytårsbelysning.
Alt den musik, som Thielemann og Staatskapelle Dresden
præsenterede, strutter i sig selv måske ikke ligefrem af den store kvalitet, men
alligevel var det en fryd at lytte til den intensitet og elegance og ikke
mindst begejstring, som Thielemann og hans orkester præsterede.
Der var også et andet paradoks bag den store fornøjelse, som
det var at lytte. Både berlineroperetten, her præsenteret med musik fra 1911
til 1938, og Broadway-musicalen var mærkbart hverken orkestrets, dirigentens og
de to solisters hjemmebane. Men hvorfor hænge sig i stilistiske forskelligheder?
Berlineroperetten havde en stærk karakter af kabaret, og den amerikanske
musical fik et fremmedartet forfinet skær i denne gedigne klassiske udførelse.
Solister fik
udebanesejre
Sopransolisten Renée Fleming elsker den lettere genre, men
berlineroperette har hun næppe sunget før, og man forstår, at hun ikke har
villet lære teksterne udenad, for hvornår kommer hun til at synge dem igen? Der
var stillet en stor skærm op bagerst i Semper operaens smukke tilskuerrum, hvor
hun kunne læse teksterne og endda samtidig danse vals med tenoren Klaus Florian
Vogt. Han synger Wagner, er tidens fineste Lohengrin, men har også en smuk let
og lys tenor, som egentlig er ideel til operette. Man kunne dog høre, at den
ikke er hans hverdag. Alligevel fik de to sangere så meget fint ud af deres
gæstespil i en anden genre end deres sædvanlige operarepertoire, at man lyttede
intenst. Deres store sangkunstneriske formåen fornægtede sig ikke.
To hjerter i tre
fjerdedels takt
Hvor var det spændende at følge Christian Thielemann og
Tysklands måske nu bedste orkester, Staatskapelle Dresden. Jeg har altid haft
en svaghed for Eduard Künneke (Ich bin nur ein armer Wandergesell), Robert
Stolz (Zwei Herzen im Dreivierteltakt), Paul Abraham (Die Blume von Hawai), og
Paul Lincke med eller uden ”Berlinerluft”. Ikke blot når, men også som
berlineren Thielemann spiller dem, så kan ingen føle anelse af dårlig
samvittighed over at leve med.
Gershwin, Frederick Loewe (I Could Have Danced All Night”, Kurt
Weill og Bernstein med raffinerede klange fra ”West Side Story” var de store
komponistnavne i den amerikanske afdeling, inden Renée Fleming og Klaus Florian
Vogt sang op til hinanden i ”Anything You Can Do, I Can Do Better” (Oklahoma),
ikke specielt teatervittigt, men elegant smukt. Jeg er kommet lidt ind på
repertoiret, fordi man som skrevet kan opleve det på cd eller dvd om nogle
dage.
Kun en note om Berlin. Her troede man, at festen var reddet
med den populære Lang Lang som klaversolist, og han spillede delikat og
virtuost i Prokofiefs tredje klaverkoncert. Rattle dirigerede desuden østeuropæiske
danse med Dvoraks slaviske i forgrunden, og naturligvis spillede Berliner
Philharmonkerne fremragende. Men da det i karakteren i programvalget ikke var,
hvad i hvert fald jeg forstår ved en nytårskoncert, skal der ikke skrives mere
om den her.
Foto: Daniel Barenboim in Vienna. © 2013 WIENER PHILHARMONIKER