af John Christiansen - d. 21. juli 2015
Aarhus Journalistforening fejrer sit 100 år jubilæum med en erindringsbog, som kommer vidt omring fra vittigt lag til tragisk vold. Bogen har rigeligt med godt læsestof også for ikke-journalister og ikke-århusianere. Den har også et kapitel om det at anmelde musik
”Sådan! Århus Journalistforening gennem 100 år” står der på
det kunstnerisk flotte cover til foreningens jubilæumsbog. Så åbner man bogen,
og straks læser man titlen ”Sådan! Aarhus Journalistforening gennem 100 år”. Jamen,
hvordan staves foreningens navn? Dens fødselsdag er i øvrigt nu den 26. juli.
Formanden for foreningen, Erik Thomle, og bogens to
redaktører, Jens Kaiser og Bjarne Lampe, forklarer i forordet ”Store
udfordringer”, at ”coverets grafiker Finn
Hjernøe bare ikke kunne acceptere, at foreningen faktisk hedder Aarhus
Journalistforening. Han fastholdt Århus, og han var derfor den eneste, der blev
ydet en godtgørelse for bidrag til bogen, da han som tak for indsatsen fik en
bolle over A’et på forsiden”.
Provinsjournalister
og jydejournalister
I sin artikel om ”Storhed og mindreværd” spørger Stig Olesen: ”Provinsjournalister? Findes de? Og hvis
ja, hvordan adskiller de sig fra andre journalister?” Og det svarer han på
med sine velkendte skæve betragtninger, som er en kombination af forstandig alvor
og vittighed.
Så kan man spørge: Aarhus-journalister? Findes de? Jo, men når
man læser bogen, vil man nok snarere fryde sig over, at så mange
jyde-journalister har givet bidrag. De synes at være en speciel race af
journalister, som nyder at kombinere god jordbunden alvor med en speciel humor,
som fortæller historier fra og historie om en tid, som nu synes at være blevet
fortid i avisverdenen. Det sidste er kun at beklage.
Denne gamle journalistiske stil er fyldt med meningsfyldte anekdoter.
Den er her varetaget af 15 hovedforfattere, hvoraf kun én er under 65 år. Bogen
er et stykke lokalhistorie og pressehistorie i spredt fægtning. Og dens
historier behøver ikke velvilje for at blive læst og nydt også af
ikke-journalister og af ikke-århusianere. Man kan endda betragte bogen som et
stykke litteratur.
De gamle kæmper
Indholdet går tilbage til Lars Bjørnbak, der blev født
allerede i 1824. Bjarne Lampe skriver om bulderbassen fra Viby, Lars Bjørnbak,
der som ihærdig fortaler for demokratiet, da det gik hårdest til, satte stærke
spor. Han var med til i protest at skabe Aarhus Amtstidende, som ikke kunne
klare konkurrencen med Jyllands-Posten på det indenrigspolitiske område eller
med Aarhus Stiftstidende i lokalstoffet. I Viby Bypark står en buste af ham med
hans mantra: ”Kundskab er magt. Uvidenhed
trældom”.
Aarhus Journalistforenings første formand, jo, naturligvis
fra 1915, var Harald Jensen (ham med Harald Jensen Plads, som intet har at gøre
med brændevinsbrænderen fra Aalborg). ”Kong Harald af Jylland” var redaktør af
Demokraten, som arbejderbevægelsen havde gjort til Aarhus’ største avis. Så kan
man jo fundere over, at fagbevægelsen siden totalt har mistet sit tag i den
danske dagspresse, men det er en anden historie. Jens Kaiser har skrevet bogens
længste kapitel om Harald Jensen. Det rækker langt videre end blot byhistorie
og pressehistorie. Mogens Weinrich skriver i tilgift om Demokratens storhed og
fald.
Laust Jensen
Det er beretninger fra alle tidsaldre i de 100 år. Man
tænker uvilkårligt, hvor er der da sket meget og så forskelligt. Mindre, men
tætte kapitler fortæller om andre af byens store pressefolk. Jeg har haft den
fornøjelse på Jyllands-Posten at have arbejdet under eller oplevelsesmæssigt
snarere sammen med både Jens Kruuse med den fremragende kulturpen og chefredaktør
Laust Jensen, som gjorde Jyllands-Posten til landets både største og bedste
avis. I en af bogens mange skarpe profiler skildres det, hvordan det forløb,
når en journalistisk synder blev kaldt op på hans kontor: ”På skrivebordet
ligger artiklen, der har ført til indkaldelsen. Der er streget i den, og det ligner
til forveksling illustrationen af røde
hunde. Endelig lyder det:
”Er De selv stolt over
det, De har lavet”.
Det hører med til historien at Laust Jensen derpå fulgte vor
synders skriverier tæt og altid var klar med ros, når lejlighed bød sig. Man
fik også lov at modsige ham. Jeg husker, da Laust Jensen efter en tur til
København begejstret kom ilende. Han havde under en frokost hørt, at Den jyske
Opera ville opføre Wagners ”Ringen”. Ingen havde skrevet om det. Det skulle jeg
nu gøre. Det var sensationelt.
Jeg måtte stille svare, at jeg godt kendte til planen.
Operachef Francesco Cristofoli havde inddraget mig i den, fordi han gerne ville
udnytte mit kendskab til Wagner-opførelser og især til Wagner-sangere. Så det
var bedre, hvis en anden ville kunne skrive nyheden. Laust tav et øjeblik og
sagde så: ”John, så skriver vi slet ikke om det”. Kort tid efter kom konkurrenten
Stiftstidende med den største nyhed i det århusianske musiklivs historie.
Jens Kruuse
Før Laust Jensen var der Jens Kruuse, hvis drømmetur rundt i
Frankrig til samtlige restauranter med tre Michelin-stjerner, som han beskrev i
store artikler, var et højdepunkt for ham selv og blev det for os andre. Flemming
Chr. Nielsen tænker mange år senere tilbage på sit store journalistiske
forbillede: ”Når han på avispapir skriver
om det myldrende, kravlende, sporløse liv på jorden, ved jeg aldrig, hvor han
ender; heller ikke, hvor han begynder; kun at han aldrig vandrer ad de stier,
andre journalister har trådt flade og jævne”.
Vi får historien om, hvorfor Jyllands-Posten købte Jens
Kruuse: ”I 1949 bliver den forhenværende docent, kassebedrøver og timelærer derfor
udnævnt til Jyllands-Postens kulturredaktør. Journalistik er blevet lærdommens
og skandalernes sidste udvej”. Og
videre: ”I alle sine år på Jyllands-Postener var Jens Kruuse i aktion som
frisindets femte kolonne, og chefredaktør efter chefredaktør lader den muntre,
mad og vingale trompet agere som sin egen private redaktion. Læserne kommer til
at elske ham, for han opfinder en journalistik, som dengang var ukendt i dansk
dagspresse”.
Der fortælles så meget i bogen, at det ikke er til at komme
rundt om her. Bladkrigen mellem Aarhuus Stiftstidende og Jyllands-Posten, som
varede fem år uden nogen virkelig vinder, får sin beretning af ”rekrut” Erik
Thomle under den lovende og lovede rubrik ”Åh, hvilken herlig krig” Men de
fleste af alle byens aviser har fået hver sit, og hvor var der mange aviser
engang. Og allersenest: Søren Willumsens dagbog om dagen derpå, søndag den 15,
februar 2015.
Bogens modsætninger er på den ene side vandrehistorier fra
journalistforeningens årlige frokoster og på den anden side de mørke,
realistiske beretninger om journalister blandt psykopater, da to fremtrædende
journalister i Aarhus, Morten Sørensen og Børge Schmidt, blev myrdet af danske
håndlangere i en tysk terrorgruppe i det sidste halvår af Anden verdenskrig.
Om musikstoffet i
bogen
Da JCKlassisk skrives for musikinteresserede, er det her på
sin plads at gøre opmærksom på, at ovenstående erindring om ”Ringen” i Aarhus er en af
flere i mit kapitel i bogen om kunsten at mene noget om musik. Vi
musikanmeldere betragtes vel ofte som en journalistisk afart på en
avisredaktion. Mens en nyhedsjournalist må stile mod at komme så tæt på
sandheden som muligt, vil en kritiker i sagens natur være subjektiv. Hvad han
eller hun skriver, giver kun udtryk for skribentens egen mening, men hvis en
anmeldelse skal have værdi, har anmelderen også pligt til at sætte sig ind i andres
kunstneriske opfattelser, uanset om det er let at være enig i dem eller ej. Det
kan også skabe problemer.
Det var en anden tid med hensyn til musikstoffet i aviserne.
Da jeg begyndte at anmelde i Jyllands-Posten i 1961, eksisterede København som musikby
ikke i spalterne. I 1967 gav Maria Callas sin første og eneste koncert i
København, og jeg mente, at vi skulle anmelde tidens største operadiva- Men jeg
ser endnu redaktionschefen for mig: ”Jamen John – Jyllands-Posten anmelder da
ikke en koncert – København!” Det blev
anderledes, og i de seneste år har det snarere lydt: ”Jamen – Jyllands-Posten
anmelder da ikke en koncert – i Aarhus”-
Vi skrev for hinanden
Det har været spændende at mindes de dage, da samarbejdet
med kolleger på andre aviser ofte vejede tungt, for eksempel mit med Hans Boy
Carstens og Bendt Bendtsen på Aarhus Stiftstidende. Jeg nåede til at skrive an
anmeldelse i Carstens navn og aflevere den på Stiftstidendes redaktion efter
aftale. Og omvendt. Dengang var det helt i orden, at jeg anmeldte den samme
koncert i Jyllands-Posten og i en anden formulering i en af de to store københavnske
aviser.
Før Per Dreiers mindeværdige opførelse af Wagners ”Parsifal”
ude i Stadionhallen ville Berlingske Tidende også have en anmeldelse. Det var
underordnet, ikke blot at jeg skulle anmelde i Jyllands-Posten, men også at jeg
sang med i koret og havde et bijob med gralsklokkerne. I dag ville ingen avis
tillade så mange kasketter på én anmelder samtidig. Ser jeg tilbage på det med
min nuværende erfaring, må jeg indrømme, at ikke engang en koncertopførelse kan
bedømmes dækkende, når man selv står engageret midt i den om end blot som en
enkelt stemme i et stort kor.
Jeg kan kun anbefale ”Sådan!” med mine ”gamle” kollegers
brogede og underholdende historieskrivning, som ikke drejer sig om musik, men
som her kan være ordenes musik i sig selv.
Sådan! Aarhus
Journalistforening gennem 100 år. Redigeret af Jens Kaiser og Bjarne Lampe. Forlaget
Ajour. Rigt illustreret, indbundet, 180 sider. Normeret pris 220 kr.
p.s. Lørdag 25. juli åbner Wagner-festspillene i Bayreuth med Tristan og Isolde dirigeret af Christian Thielemann. Der er direkte transmission på NDR 3 og Svensk Radio 2, alt efter hvor i landet man vil lytte. DR 2 har kl.16 Lotte Heises operaprogram. Frit valg.