Dagens replik: Morgenavisen Jyllands-Posten bragte forleden en liste over årets cd’er. Rock og pop var fordelt over to avissider, mens der ikke var én klassisk plade. Klart nok: Jyllands-Posten anmelder til hverdag aldrig klassiske cd’er. Klassisk musik er i JP tilfældige anmeldelser fra København og Aarhus. Musikkens første led i fødekæden gennem århundreder interesserer ikke avisen. 

Nytårsdag kl. 11.15 ZDF. Wiener Philharmoniker Neujahrskonzert

Det er blevet en tradition, at jcKlassisk op til årsskiftet præsenterer programmet for verdens mest sete og hørte klassiske koncert, Wiener Philharmonikernes nytårskoncert i den danske arkitekt Theophilus Hansens gyldne sal i Wiens Musikverein fra 1870. Men her ved nytårstide er der andre store koncerter på udenlandsk tv, som er værd at åbne for om muligt. Nytårskoncerten i Wien er den eneste internationale klassiske begivenhed, som man er sikker på vil blive transmitteret af Danmarks Radio. Og dog gælder dette ikke helt. Den kortere første del af koncerten, som begynder kl. 11.15, springes over, så først kl. 12.15 kommer Danmark på.  Alt efter hvor man er i landet, kan man åbne for tysk ZDF eller svensk TV og få hele koncerten. Den transmitteres af 90 stationer verden over. Men bemærk, at DR P21 transmitterer Berliner Philharmonikers silvesterkoncert.   

Dirigenten i år er debutant på nytårskoncerterne i Wien, men Christian Thielemann har i flere år dirigeret sine Dresdner Philharmoniker på deres også berømmede nytårskoncerter. Allerede det første værk har aldrig tidligere aldrig før været opført på nytårskoncerten i Wien, Michael Ziehrers Schönfeld Marsch.  Det har hele fire værker ikke. Ziehrer var en ægte wiener komponist, Josef Hellmesberger var en anden ikke-Strauss’er på programmet. Hele programmet er aftrykt nedenstående dog uden de faste ekstranumre Radetzky Marsch og valsen An der schönen blauen Donau. De er der også i år. Det er et pænt nyt program, men vær rolig. Det velkendte som ouverturen til Strauss’ operetten Der Zigeunerbaron og valsen Künstnerleben er der. Og man kan altid glæde sig til bror Josefs vidunderlige koncertvals Sphärenklänge. 

Wiener Philharmoniker er et selvstændigt orkester, og et hold udvalgte musikere bestemmer selv programmerne, men det sker i et meget tæt samarbejde med dirigenten. Det klares på to møder. Efter sigende har det været let i år, for såvel orkestret som Christian Thielemann har stræbt efter et relativt nyt og friskt program. Koncerten er altså også et udslag af hans smag og valg.

Årets vigtigste koncert

Tro det eller ej, men nytårskoncerten er den af alle Wiener Philharmonikers koncerter, som hvert år har mest prøvetid. Wienermusikken er vanskelig. Musikkens åndedrag skifter med hver dirigent. Prøverne begynder flere måneder før, når dirigenten kan komme forbi. Nogle af dansene indspilles om sommeren på nogle af de mest attraktive steder i Wien med balletten fra Wiener Staatsoper. Dirigent og orkester har så den en tunge pligt at holde det samme tempo i nytåret, men billedbåndet reguleres naturligvis flydende. Det er dog ikke det store problem. Der finder tre identiske nytårskoncerter sted, den 30. og 31 december og nytårsdag. Balletindslagene er koreograferet af den unge russiske balletdanser Andrej Kaydanovski, som i de seneste par år har stået som koreograf for flere bemærkelsesværdige balletopførelser.

Følgende historie har jeg tidligere fortalt: for år tilbage. Jeg har i over 25 år haft et hold nytårsgæster med til koncerten for Jyllands-Posten arrangeret af Mangaard Travel Aarhus. Sidstnævnte arrangerer stadig grupperejser til nytårskoncerterne i Wien. Jeg hentede mine egne pressebilletter inde i Musikverein og kunne let stjæle mig ind i salen under prøverne. Et år var der belysningsprøver med orkestret. Man brugte megen tid på en af træblæserne, som havde et par store problematiske briller på den måde, som de gengav det direkte lys på. Han fik nøje instrukser om, i hvilke retninger han ikke måtte vende hovedet på de angivne tidspunkter, når han var direkte på billedet under koncerten.

Danser De vals, herr Thielemann?

TV-stationen BR-Klassik har haft et interview med Christian Thielemann, som kan læses på nettet. Noget af det skal gengives her. BR-Klassik: Herr Thielemann, der er traditionelt mange tilskuere til nytårskoncerten. Alene over 50 millioner på fjernsynet og endnu flere over radioen. Giver det en anderledes spænding for dem som dirigent? Thielemann: Egentlig er hver koncert en spændingsfyldt optræden. Om der så er yderligere ti eller hundrede eller tusinde eller en million - jeg ser dem jo ikke.

BR-Klassisk: Et program med Ziehrer, Strauss, Hellmesberger. Hvor er den røde tråd, hvad er motivet for nytårskoncerten? Thielemann: Kvalitet. Ingen af værkerne må falde af. Det at der skabes et bjerglandskab, som også har en lille dal med en vis spænding af det stille. Så opstår der igen det, som bruser – tilsammen en dramaturgi, en bue af spænding.

 BR-Klassik: De er ikke ubetinget kendt for dette repertoire. Thielemann: Det har jeg allerede hørt et par gange: Men i Dresden spiller jeg hvert nytår operette, Og jeg begyndte i mine yngre år som kapelmester med operette, inden jeg ret hurtigt kørte over på Wagner- og Richard Strauss-skinnerne. Og jeg har i hvert fald aldrig opgivet min kontakt med denne musik.

BR-Klassisk: Herr Thielemann. Danser De vals? Thielemann:  Nej, hvad angår dansen er jeg ikke begavet. Men det tror jeg heller ikke, at man behøver at være.

Inden jeg går videre med andre nytårskoncerter, som også er værd at høre og se, er her det nøjagtige program nytårsdag undtagen ekstranumrene. 

Nytårskoncert Wien Program

 Carl Johan Ziehrer

 Schönfeld-Marsch, op. 422

 Josef Strauß

 Transactionen. Walzer, op. 184

 Josef Hellmesberger

 Elfenreigen

 Johann Strauß

 Expreß. Polka schnell, op. 311

 Johann Strauß

 Nordseebilder. Walzer, op. 390

 Eduard Strauß

 Polka schnell, op. 259

 Johann Strauss

 Ouvertüre zu “Der Zigeunerbaron”

 Josef Strauß

 Die Tänzerin. Polka francaise, op. 227

 Johann Strauß

 Künstlerleben. Walzer, op. 316

 Johann Strauß

 Die Bajadere. Polka schnell, op. 351

 Eduard Strauß

 Opern-Soiree. Polka française, op. 162

 Johann Strauß

 Eva-Walzer aus “Ritter Pasman”

 Johann Strauß

 Csardas aus “Ritter Pasman”

 Johann Strauß

 Egyptischer Marsch, op. 335

 Josef Hellmesberger

 Entr’acte-Valse

 Johann Strauß

 Lob der Frauen. Polka mazur, op. 315

 Josef Strauß

 Sphärenklänge. Walzer, op. 23

  Johann Strauss           Im Sturmschritt. Polka op. 348

 30. december kl. 22.10 ZDF. Semper Oper Dresden. Flagermusen

Christian Thieleman er som skrevet ikke i Dresden, og årets nytårskoncerter på den hæderkronede Semper Oper i Dresden overtages af den østrigske dirigent Franz Welser-Möst, som siden 2002 har været chef for Cleveland Orchestra. Han dirigerer en koncertopførelse af Johann Strauss’ Flagermusen, og man kan forvente også at komme til at høre al alvoren i mesteroperetten, hvilket er et sjældent gode, og det uden at wienercharmen vil forsvinde. Jonas Kaufmann synger for første gang Eisenstein. Elisabeth Kullmann er derimod erfaren på operettescenen. Hun synger bukserollen som prins Orlofsky, den excentriske vært på andenaktens store bal. Læg mærke til tenoren Andreas Schager, som er en af de store heltetenorer på vej, selv om Alfredo her ikke kan kaldes en helt. Rachel Willis-Sørensen er en amerikansk sopran, som synger det centrale kvindeparti som Rosalinda. Sørensen? Jo, hun er dansk gift og er fast på Metropolitan-operaen i New York, men synger også i Europa. Den charmerende Adele synges af den finske sopran Tahnee Niboro, som man også kan vente sig noget stort af. 

31. december kl. 12.50 og nytårsnat kl. 00.22 DR P2 RadioSymfoniorkestrets Nytårsgalla

Man må undre sig over, at DR benytter sig af det gamle propagandanummer at kalde RadioSymfoniorkestrets nytårskoncert for en gallakoncert. Forventer man virkelig, at publikum møder op i gallapåklædning til en koncert, som transmitteres midt på dagen? Det glædelige er, at man i år vil kunne forvente en nytårskoncert med en kvalitet over gennemsnittet. Den tidligere Malko-prisvinder Rafael Payare dirigerer, og han har udviklet sin personlighed betydeligt siden da. Han har sin kone med, den betydelige cellist Alisa Wellerstein, som spiller Tjaikovskijs Rokoko-variationer. Et operahøjdepunkt bliver afslutningen på Richard Strauss’ Rosenkavaleren med trioen Ann Petersen, Elisabeth Jansons og Lina Johnsson. Naturligvis bliver der også Lumbye og megen Johann Strauss.  

31. december kl. 17.00 ARD. Mariss Jansons og Lang Lang og BR-Symfoniorkestret

Silvester hedder nytåret i Tyskland. Silvesterkoncert fra München. Solisten er den kinesiske klavervirtuos Lang Lang, som spiller andanten fra Mozarts klaverkoncert i C-dur K. 467 og en kinesisk klaverkoncert. Mariss Jansons dirigerer sit BR-symfoniorkester i dets første silvesterkoncert. To vidt forskellige musikere sammen i et broget program, en af tidens største seriøse dirigenter og en af tidens mest populære pianister. Det bliver ikke en tung silvesterkoncert. Thomas Gottschalk er konferencier. Musikprogrammet byder på Bernsteins Candide-ouverture og Debussys Claire de lune og videre mindre værker af Elgar, Sibelius, Mascagni og Brahms. 

31. december kl. 18.20 DR P2 og kl. 18.40.Arte Arte. Berliner Philharmoniker

Berlinerne befinder sig i et enkelt år uden chefdirigent, men har fået Daniel Barenboim, som har dirigeret orkestret utallige gange, til at overtage silvesterkoncerten. Han er selv også solist og dirigerer fra klaveret Mozarts klaverkoncert, nr. 26 i D-dur, den såkaldte ”Kroningskoncert”. Efter pausen kommer en afdeling Ravel med Rapsodie espagnole, Pavane pour une infante défunte (Pavane for et dødt barn) og til slut Bolero.  

Der er noget for enhver. God fornøjelse.

Nytårsdag kl. 18.15 Arte. Koncert La Fenice Venezia

Nytårskoncerten på det smukke klassicistiske og efter en stor brand genopbyggede Teatre La Fenice (Ørnen) i Venezia er også rammen om en populær nytårskoncert. Man kan se anden del på Arte. Det er et rent operaprogram med megen Verdi. Der er to sangsolister, den 30-årige Nadina Sierra, som netop har triumferet på La Scala i Milano som Gilda i ”Rigoletto” bliver også at høre som Gilda her. Tenoren Francesco Meli er hendes hertug, men synger mere af sit lyriske repertoire. Dirigent er Myung WhunChung. Koncerten finder sted allerede omkring middag som nytårskoncerten i Wien, som derfor efter politisk påbud ikke måtte transmitteres direkte, men i RAI sendes senere på dagen.

Der er noget for enhver i disse nytårsdage. God fornøjelse.

Foto: Christian Thielemann dirigerer nytårskoncerten i Wien. Foto: Arno Burgi. .