af John Christiansen - d. 28. december 2018
Christian Thielemann dirigerer for første gang wienerphilharmonikernes nytårskoncert i TV – Men der er flere store nytårskoncerter
Dagens replik: Morgenavisen Jyllands-Posten bragte forleden en liste over årets cd’er. Rock
og pop var fordelt over to avissider, mens der ikke var én klassisk plade.
Klart nok: Jyllands-Posten anmelder til hverdag aldrig klassiske cd’er.
Klassisk musik er i JP tilfældige anmeldelser fra København og Aarhus.
Musikkens første led i fødekæden gennem århundreder interesserer ikke
avisen.
Nytårsdag kl. 11.15 ZDF. Wiener
Philharmoniker Neujahrskonzert
Det er blevet en tradition, at jcKlassisk op til årsskiftet
præsenterer programmet for verdens mest sete og hørte klassiske koncert, Wiener
Philharmonikernes nytårskoncert i den danske arkitekt Theophilus Hansens gyldne
sal i Wiens Musikverein fra 1870. Men her ved nytårstide er der andre store
koncerter på udenlandsk tv, som er værd at åbne for om muligt. Nytårskoncerten
i Wien er den eneste internationale klassiske begivenhed, som man er sikker på
vil blive transmitteret af Danmarks Radio. Og dog gælder dette ikke helt. Den kortere
første del af koncerten, som begynder kl. 11.15, springes over, så først kl.
12.15 kommer Danmark på. Alt efter hvor
man er i landet, kan man åbne for tysk ZDF eller svensk TV og få hele koncerten.
Den transmitteres af 90 stationer verden over. Men bemærk, at DR P21 transmitterer Berliner Philharmonikers silvesterkoncert.
Dirigenten i år er debutant på nytårskoncerterne i Wien, men
Christian Thielemann har i flere år dirigeret sine Dresdner Philharmoniker på
deres også berømmede nytårskoncerter. Allerede det første værk har aldrig
tidligere aldrig før været opført på nytårskoncerten i Wien, Michael Ziehrers
Schönfeld Marsch. Det har hele fire værker
ikke. Ziehrer var en ægte wiener komponist, Josef Hellmesberger var en anden
ikke-Strauss’er på programmet. Hele programmet er aftrykt nedenstående dog uden
de faste ekstranumre Radetzky Marsch og valsen An der schönen blauen Donau. De
er der også i år. Det er et pænt nyt program, men vær rolig. Det velkendte som
ouverturen til Strauss’ operetten Der Zigeunerbaron og valsen Künstnerleben er
der. Og man kan altid glæde sig til bror Josefs vidunderlige koncertvals
Sphärenklänge.
Wiener Philharmoniker er et selvstændigt orkester, og et
hold udvalgte musikere bestemmer selv programmerne, men det sker i et meget tæt
samarbejde med dirigenten. Det klares på to møder. Efter sigende har det været
let i år, for såvel orkestret som Christian Thielemann har stræbt efter et
relativt nyt og friskt program. Koncerten er altså også et udslag af hans smag
og valg.
Årets vigtigste
koncert
Tro det eller ej, men nytårskoncerten er den af alle Wiener
Philharmonikers koncerter, som hvert år har mest prøvetid. Wienermusikken er
vanskelig. Musikkens åndedrag skifter med hver dirigent. Prøverne begynder
flere måneder før, når dirigenten kan komme forbi. Nogle af dansene indspilles om
sommeren på nogle af de mest attraktive steder i Wien med balletten fra Wiener
Staatsoper. Dirigent og orkester har så den en tunge pligt at holde det samme
tempo i nytåret, men billedbåndet reguleres naturligvis flydende. Det er dog
ikke det store problem. Der finder tre identiske nytårskoncerter sted, den 30.
og 31 december og nytårsdag. Balletindslagene er koreograferet af den unge
russiske balletdanser Andrej Kaydanovski, som i de seneste par år har stået som
koreograf for flere bemærkelsesværdige balletopførelser.
Følgende historie har jeg tidligere fortalt: for år tilbage.
Jeg har i over 25 år haft et hold nytårsgæster med til koncerten for Jyllands-Posten
arrangeret af Mangaard Travel Aarhus. Sidstnævnte arrangerer stadig grupperejser
til nytårskoncerterne i Wien. Jeg hentede mine egne pressebilletter inde i
Musikverein og kunne let stjæle mig ind i salen under prøverne. Et år var der belysningsprøver
med orkestret. Man brugte megen tid på en af træblæserne, som havde et par store
problematiske briller på den måde, som de gengav det direkte lys på. Han fik
nøje instrukser om, i hvilke retninger han ikke måtte vende hovedet på de angivne
tidspunkter, når han var direkte på billedet under koncerten.
Danser De vals, herr
Thielemann?
TV-stationen BR-Klassik har haft et interview med Christian
Thielemann, som kan læses på nettet. Noget af det skal gengives her. BR-Klassik:
Herr Thielemann, der er traditionelt mange tilskuere til nytårskoncerten. Alene
over 50 millioner på fjernsynet og endnu flere over radioen. Giver det en anderledes
spænding for dem som dirigent? Thielemann: Egentlig
er hver koncert en spændingsfyldt optræden. Om der så er yderligere ti eller
hundrede eller tusinde eller en million - jeg ser dem jo ikke.
BR-Klassisk: Et program med Ziehrer, Strauss, Hellmesberger.
Hvor er den røde tråd, hvad er motivet for nytårskoncerten? Thielemann: Kvalitet. Ingen af værkerne må falde af. Det
at der skabes et bjerglandskab, som også har en lille dal med en vis spænding
af det stille. Så opstår der igen det, som bruser – tilsammen en dramaturgi, en
bue af spænding.
BR-Klassik: De er
ikke ubetinget kendt for dette repertoire. Thielemann: Det har jeg allerede hørt et par gange: Men i Dresden spiller jeg hvert
nytår operette, Og jeg begyndte i mine yngre år som kapelmester med operette,
inden jeg ret hurtigt kørte over på Wagner- og Richard Strauss-skinnerne. Og
jeg har i hvert fald aldrig opgivet min kontakt med denne musik.
BR-Klassisk: Herr Thielemann. Danser De vals? Thielemann: Nej,
hvad angår dansen er jeg ikke begavet. Men det tror jeg heller ikke, at man behøver
at være.
Inden jeg går videre med andre nytårskoncerter, som også er værd
at høre og se, er her det nøjagtige program nytårsdag undtagen ekstranumrene.
Nytårskoncert Wien
Program
Carl Johan Ziehrer
|
Schönfeld-Marsch, op. 422
|
Josef Strauß
|
Transactionen.
Walzer, op. 184
|
Josef Hellmesberger
|
Elfenreigen
|
Johann Strauß
|
Expreß. Polka schnell, op.
311
|
Johann Strauß
|
Nordseebilder. Walzer, op.
390
|
Eduard Strauß
|
Polka schnell, op. 259
|
Johann Strauss
|
Ouvertüre zu “Der
Zigeunerbaron”
|
Josef Strauß
|
Die
Tänzerin. Polka francaise, op. 227
|
Johann Strauß
|
Künstlerleben. Walzer, op.
316
|
Johann Strauß
|
Die
Bajadere. Polka schnell, op. 351
|
Eduard Strauß
|
Opern-Soiree. Polka
française, op. 162
|
Johann Strauß
|
Eva-Walzer
aus “Ritter Pasman”
|
Johann Strauß
|
Csardas aus “Ritter Pasman”
|
Johann Strauß
|
Egyptischer Marsch, op. 335
|
Josef Hellmesberger
|
Entr’acte-Valse
|
Johann Strauß
|
Lob der Frauen. Polka mazur,
op. 315
|
Josef Strauß
|
Sphärenklänge. Walzer, op.
23
|
Johann Strauss Im Sturmschritt. Polka op. 348
30. december kl. 22.10 ZDF. Semper
Oper Dresden. Flagermusen
Christian Thieleman er som skrevet ikke i Dresden, og årets
nytårskoncerter på den hæderkronede Semper Oper i Dresden overtages af den
østrigske dirigent Franz Welser-Möst, som siden 2002 har været chef for
Cleveland Orchestra. Han dirigerer en koncertopførelse af Johann Strauss’ Flagermusen,
og man kan forvente også at komme til at høre al alvoren i mesteroperetten,
hvilket er et sjældent gode, og det uden at wienercharmen vil forsvinde. Jonas
Kaufmann synger for første gang Eisenstein. Elisabeth Kullmann er derimod
erfaren på operettescenen. Hun synger bukserollen som prins Orlofsky, den
excentriske vært på andenaktens store bal. Læg mærke til tenoren Andreas Schager,
som er en af de store heltetenorer på vej, selv om Alfredo her ikke kan kaldes
en helt. Rachel Willis-Sørensen er en amerikansk sopran, som synger det
centrale kvindeparti som Rosalinda. Sørensen? Jo, hun er dansk gift og er fast
på Metropolitan-operaen i New York, men synger også i Europa. Den charmerende Adele
synges af den finske sopran Tahnee Niboro, som man også kan vente sig noget
stort af.
31. december kl. 12.50 og nytårsnat
kl. 00.22 DR P2 RadioSymfoniorkestrets Nytårsgalla
Man må undre sig over, at DR benytter sig af det gamle
propagandanummer at kalde RadioSymfoniorkestrets nytårskoncert for en
gallakoncert. Forventer man virkelig, at publikum møder op i gallapåklædning
til en koncert, som transmitteres midt på dagen? Det glædelige er, at man i år
vil kunne forvente en nytårskoncert med en kvalitet over gennemsnittet. Den
tidligere Malko-prisvinder Rafael Payare dirigerer, og han har udviklet sin
personlighed betydeligt siden da. Han har sin kone med, den betydelige cellist
Alisa Wellerstein, som spiller Tjaikovskijs Rokoko-variationer. Et
operahøjdepunkt bliver afslutningen på Richard Strauss’ Rosenkavaleren med
trioen Ann Petersen, Elisabeth Jansons og Lina Johnsson. Naturligvis bliver der
også Lumbye og megen Johann Strauss.
31. december kl. 17.00 ARD. Mariss
Jansons og Lang Lang og BR-Symfoniorkestret
Silvester hedder nytåret i Tyskland. Silvesterkoncert fra
München. Solisten er den kinesiske klavervirtuos Lang Lang, som spiller
andanten fra Mozarts klaverkoncert i C-dur K. 467 og en kinesisk klaverkoncert.
Mariss Jansons dirigerer sit BR-symfoniorkester i dets første silvesterkoncert.
To vidt forskellige musikere sammen i et broget program, en af tidens største
seriøse dirigenter og en af tidens mest populære pianister. Det bliver ikke en
tung silvesterkoncert. Thomas Gottschalk er konferencier. Musikprogrammet byder
på Bernsteins Candide-ouverture og Debussys Claire de lune og videre mindre
værker af Elgar, Sibelius, Mascagni og Brahms.
31. december kl. 18.20 DR P2 og kl. 18.40.Arte Arte. Berliner
Philharmoniker
Berlinerne befinder sig i et enkelt år uden chefdirigent,
men har fået Daniel Barenboim, som har dirigeret orkestret utallige gange, til
at overtage silvesterkoncerten. Han er selv også solist og dirigerer fra klaveret
Mozarts klaverkoncert, nr. 26 i D-dur, den såkaldte ”Kroningskoncert”. Efter
pausen kommer en afdeling Ravel med Rapsodie espagnole, Pavane pour une infante
défunte (Pavane for et dødt barn) og til slut Bolero.
Der er noget for enhver. God fornøjelse.
Nytårsdag kl. 18.15 Arte. Koncert La
Fenice Venezia
Nytårskoncerten på det smukke klassicistiske og efter en stor
brand genopbyggede Teatre La Fenice (Ørnen) i Venezia er også rammen om en populær
nytårskoncert. Man kan se anden del på Arte. Det er et rent operaprogram med megen
Verdi. Der er to sangsolister, den 30-årige Nadina Sierra, som netop har triumferet
på La Scala i Milano som Gilda i ”Rigoletto” bliver også at høre som Gilda her.
Tenoren Francesco Meli er hendes hertug, men synger mere af sit lyriske
repertoire. Dirigent er Myung WhunChung. Koncerten finder sted allerede omkring
middag som nytårskoncerten i Wien, som derfor efter politisk påbud ikke måtte transmitteres
direkte, men i RAI sendes senere på dagen.
Der er noget for enhver i disse nytårsdage. God fornøjelse.
Foto: Christian Thielemann
dirigerer nytårskoncerten i Wien. Foto: Arno Burgi. .