Den jyske Opera spiller babyopera. Det vil mange måske ryste på hovedet af, men i virkeligheden virkede det som en selvfølgelighed, endda som en succes. De små fulgte med i denne forunderlige verden af hvidt flor, som de var kommet ind i sammen med mor, måske med far eller bedsteforældrene. I minutterne,  inden musikken begyndte, var der en forbavsende stilhed. Ingen snakken som til voksen opera. Da det hele var forbi, havde man ikke hørt en eneste misfornøjet lyd, ingen gråd, ingen skrål fra de måske halvt hundrede babyer i alderen fra et halvt til to et halvt år. Tværtimod.

”Hjertelyd” er komponeret af Sam Glazer, teksten skrevet af Zoé Palmer, som også har sat i scene. Tanja Bovin står for scenografien med et lille telt som scene. De er kendte folk i den specielle kunst at spille teater og musik for de alleryngste. Da vi kom længere ind i forestillingen, begyndte de små publikummer at kravle eller vralte (undskyld, gå) ind på scenen. De måtte gøre, hvad deres mødre nu turde give dem lov til, og det var meget, for der var intet, som de kunne støde sig på.

”Hjertelyd” har ingen større dramatisk handling, men er mere en poetisk indføring i en drømmende virkelighed. Hvem er du? Først spørger de to sangere hinanden om det, dernæst børnene. Sangen er i centrum. Der drømmes til den, der danses til den. Musikken er stille. Babyerne lyttede, nogle af dem ville synge med i små udfald. Der skete noget, som aldrig sker i voksenopera, hvor meget man end kan søge efter det. Der var specielle afsnit, da der virkelig kom en direkte dialog i gang mellem de to musikere og de to sangere på den ene side og de ubetuttede babyer på den anden.

Musikalsk leg mellem aktører og babyerne

Alle aktører forstod at lege med lyden, og sådan opstod der ind imellem en slags ping pong mellem dem og de små. Det var også en oplevelse for os ældre, der sad udenfor og så og lyttede ind i denne forunderlige verden. Også for os var musikken noget særligt, så stille følsom den var, fornemt og legemildt spillet af cellisten Johanne Andersson og af Kasper Hemmer Pihl på saksofon. De to sangere Johanne Højlund og Leif Jone Ølberg har begge haft succeser i Den jyske Operas voksenforestillinger i sidste sæson og de fortsætter i den nuværende. Nu var det en fornøjelse at lytte til dem i et mere intimt klangrum. Det var babyernes opera, men den er også til at nyde af ældre generationer.

Det var dejligt at mærke, hvordan musikken blev opfanget af babyerne. Det var vel som ved jordens opståen: Først var musikken, så kom sproget.

Men så må man spørge om noget: Når babyer nu åbner sig med alle deres sanser på denne måde, som lever op til forestillingens motto: ”Glad baby – Glad mor”, hvorfor føres de så snart ind i en verden, som i stedet er fyldt med støj og for lidt god musik?

Den jyske Opera forlader nu Godsbanens åbne scene i denne omgang for at tage på turné. Fra den 31. marts til den 7. april på aprilfestival i Hjørring og fra den 19. til den 24. september på GrowOP!Festival igen i Aarhus. Men først spilles ”Hjertelyd” den 21., 22. og 31. januar hver dag kl. 15.00 på Gellerupscenen i Brabrand ved Aarhus. Det er gratis, men man skal bestille billet på et af Aarhus kommunes biblioteker.  

Bilede: Leif Ølberg og Johanne Øland. Foto: Kåre Viemose for Den jyske Opera