Den første historie drejer sig om, hvor spændende et sangerægtepar kan have det. Læs den roligt, selv om den foregik i Wien forleden, da Statsoperaen begyndte sin nye sæson med repertoireforestillingen ”La traviata”.  Den spilles ofte, men med forskellige sangere. Hovedrollerne i denne omgang skulle synges af sopranen Irinu Lungu og tenoren Charles Castronova, mens Castronovas hustru, sopranen Ekaterina Siurina, var taget med manden til Wien for at høre ham synge Alfredo.

Vi springer først tilbage til juli 2018. Dengang sad Charles Castronova på tilskuerpladserne i Wiens Statsopera for at høre sin hustru synge Mimi. Aftenens Rodolfo i ”La boheme” måtte opgive efter første akt, og Castronova spring op på scenen og sang de sidste tre akter, mens den indisponerede Rodolfo spillede rollen uden at synge.

Forleden var han så engageret til at synge Alfredo i Wien, mens hans hustru nu skulle høre på. Hun var ved at nette sig til at skulle være tilhører, da det pludselig lød i højttaleren, at Ekaterina Siurina skulle henvende sig på scenen.  Aftenens Violetta havde mistet sin stemme under opvarmningen af den. Ekaterina Siurina var klar til at gå på scenen, men hun betingede sig 20 minutter til at varme sin stemme op, og hun var klar med en halv times forsinkelse, som wienerpublikummet imens nød ude foran operaen i den herlige sommeraften.

Man kan ikke gå lige ind på scenen og synge Violetta. Skal det være ideelt, har en sopran ofte brug for god tid til at sætte stemmen helt på plads, men Verdi skrev faktisk Violetta for tre forskellige sopranstemmer, så forberedelsen med at sætte alt på plads for en Violetta er stor og vanskelig. Ekaterina Siurina måtte undlade et par af de vanskeligste koloraturer i første akt, hvilket jo ikke er alvorligt, og som anmelderne fastslog, så lykkedes det hende med sin ”faste lyriske sopran og en kraftanstrengelse at få stemmen på vej”.

Fra anden akt havde stemmen konsolideret sig og efter en inderligt udført dødsscene kunne hun glæde sig over en smuk publikumssucces. Hendes gemal Charles Castronova sang allerede Alfredo på premieren af iscenesættelsen i 2011. At kemien mellem sopran og tenor stemte sammen denne aften var ikke nogen overraskelse. Som fader Germont hørte man Thomas Hampson. Det er forbavsende, at den store baryton kan endnu.  

Mere uro med Barenboim

Min seneste artikel handlede bl.a. om anklagerne mod Placido Domino for at have forgrebet sig mere eller mindre mod 5 amerikanske kvindelige kunstnerkolleger for rundt regnet 30 år siden og om problematikken i disse anklager. Jeg formodede, at disse me too sager havde læserne interesse, så alvorlige de er. Men denne artikel blev i virkeligheden den med stor afstand mindst læste artikel, som jeg har skrevet i otte år.

Hvorfor? Er danske læsere træt af me too omtaler? Eller går det for tæt på Domingos også store danske publikum at læse om en historie, der ikke drejer sig om musikken og på sin umusikalske måde naturligvis kan betragtes som ligegyldig, og som vi andre naturligvis ikke har mulighed for at tage stilling til? Altså må de læsere, som det interesserer, læse videre om Domingo og damerne andre steder, for der er altså nyt. Også jeg forstår, at det er trættende stof, men det er alligevel mærkværdigt, at det er det mindst læste stof i alle de år.

Er det så også ligegyldigt, at dirigenten Daniel Barenoims ustyrlige temperament har skabt ny omtale om hans arbejdsplads, Staatsoper Under den Linden i Berlin. Jeg ved godt, at Berlin ikke er dansk, men Berlin er dog tidens nok mest spændende operaby også søgt af et stort antal danskere.  

Barenboim (76 år) er blevet anklager for korporligt angreb på en kvindelig medarbejder, en orkestermanager, i marts 2018 i garderoben på operaen. Barenboim erklærer, at han ”kategorisk” hverken har rystet hende eller rørt hende, men han har gestikuleret med begge hænder og råbt mod hende i en diskussion. Hendes ansættelse på operaen var ikke blevet forlænget af andre grunde. Bag fyringen står ikke alene Barenboim, men hele orkesterafdelingen på Statsoperaen, og den er ikke blevet ændret.

Barenboim har undskyldt overfor hende, men operaen fastholder fyringen. Og så ikke mere om denne sag, hvorom vi da også kun ved, at Barenboim har et fortissimo temperament, som er blevet et problem for institutionen Staatsoper Unter den Linden og et vedvarende tema for Berlins aviser.  

Berliner Philharmoniker får endelig ny chefdirigent

Andet sted i Berlin glæder man sig over sin nye chefdirigent. Endelig er den 47-årige russiske Kirilll Petrenkon nået i mål som Berliner Philharmonikers chefdirigent. Hans første officielle koncert forleden var Beethovens niende symfoni. Jeg skriver endelig, for han blev valgt som Simon Rattles efterfølger for fire år siden. Det var først et hårdt arbejde at overbevise Petrenko om, at berlinerfilharmonikerne skulle være hans orkester. Musikerne skulle også i 2015 igennem to vanskelige afstemninger selv. Hans stærkeste modstander var Christian Thielemann. Orkestret var så klar til at modtage ham i sommeren 2018, men da var Petrenko stadig aktiv på Statsoperaen i München. Vejen hertil var gået fra 1997 på Volksoper Wien over den historiske scene i Meiningen og Komische Oper Berlin. Somrene i Bayreuth med ”Ringen” gjorde ham international berømt.

Petrenko har haft succesfulde koncerter med Berliner Philharmonikene, men ikke mange. Så meget desto mere glæder berlinerne sig, for Simon Rattle var orkestrets chef i 15 år, og det medførte en vis træthed. Men orkestret var også kommet vidt omkring i et nyt repertoire, mens Petrenko holder mere fast med ved musikkens store navne. Hårdt arbejde og en høj præcision er et must for ham. Han var højt elsket i München, hvor han fik kælenavnet Petronko på grund af sit stædige detailarbejde under prøverne. Han er kendt for sine fine ører og sin fantastiske sans for klangfarver og for sin hengivne hjertevarme. Repertoiret voksede i bredden under Rattle, nu synes det at skulle vokse i musikkens dybde.

Det skal tilføjes, at orkestret har fået ny intendant, Andrea Zietzschmann. Hendes udgangspunkt hedder: Mere klassisk moderne, men mindre nutidig musik helt i Petrenkos ånd. Berliner Philharmoniker med Petrenko er værd at rejse efter. Også derfor er denne artikel ikke ligegyldig, selv om den handler om musiklivet i Østrig og Tyskland.

Billede: Dirigenten Kirill Petrenko er endelig i Berlin.