Der er lang tid til den 4.januar.Eller er der? Den aften skal vi til wiener nytårskoncert i Musikhuset Aarhus. Men skal vi gå i koncertsalen Symfonisk Sal eller skal vi gå i Store Sal? Begge steder er der orkesterkoncert med wienermusik og utvivlsomt er der mange dubletter på de to programmer, hvor komponistnavnet Strauss, som flere fremragende komponister hed, vil dominere. Der er far Johann med ”Radetzky-march” og der er søn Johann med ”An der schönen blauen Donau” og operetten over alle ”Flagermusen”. Og der er den sidstes brødre Eduard og Josef, mindre flittige, men højt begavede. 

Men skal passe på, at man kommer det rette sted hen.  Jcklassisk’ læsere vil nok generelt foretrække at gå i den vante koncertsal Symfonisk Sal for neden i Musikhuset Aarhus klokken 19.30. Jcklassisk skrives jo for et klassisk musikpublikum. Skal det være en familieoplevelse, venter så et gæstespil fra Wiener Operettentheater, som i tilgift til solist(er) også har balletdansere med, og det er klokken 20 foroven i Musikhusets store sal.  Det er ikke til at vide, om de fleste orkestermusikere her er ægte wienere, næppe, mens det i Symfonisk Sal er Aarhus Symfoniorkester, som tager hul på en hel uge med fem opførelser af det samme program i Symfonisk Sal foruden gæstespil i Morsø Teater og i Skanderborg.

Aarhus Symfoniorkester solist er sopranen Henriette Bonde-Hansen, som er et internationalt navn og har et stort publikum herhjemme. Dirigenten Andreas Stoehr er fra Wien og dirigerede sidste nytår i Århus. Wienergæstespillet kommer nok med en os ukendt wienersopran, men det ikke er sikkert, at det kommer med et wiener orkester. Wiener Operettentheater vil man have svært ved at finde i Wien, men det er et flittigt omrejsende østrigsk teater med operetter, som desværre er en genre, som er ved at uddø herhjemme. Det er synd. En god operetteopsætning har også en mening og dertil melodier, som gør én i godt humør.

Musikhuset Aarhus har jo sikkert meddelt Wiener Operettentheater, at det skal konkurrere med Aarhus Symfoniorkesters faste nytårstradition, så der ikke bliver et økonomisk problem at diskutere. Forhåbentlig er der rigeligt plads til både wienerfesten og til Aarhus Symfoniorkesters nytårskoncerter. I alle tilfælde hører wienermusikken til på en ægte nytårskoncert.

Børnesange med klassisk kvalitet

Hør nu synger stjernerne. 20 Klassiske Børnesange.  Nickie Johansson, sopran. Gateway Music CCM 19001. 42 minutter.

En ny cd med danske børnesange skal have plads mellem nyhederne for voksne, og det er der mening i. ”Hør, nu synger stjernerne” hedder den. Nickie Johansson, der er uddannet fra Det fynske Musikkonservatorium, synger 20 klassiske børnesange akkompagneret af Ulrich Stærk på klaver, Pernille Petersen på blokfløjte og Jacob Kullberg på dello. Hun synger så smukt og nuanceret, som var det en lied-produktion for voksne, og de tre spiller til, som jeg aldrig har hørt det så fint og spændende til børnesange før. Det er lige en cd for læsere af jcklassisk.dk, som er forældre eller bedsteforældre eller oldeforældre eller….

Det er lidt overraskende, at solisten Nickie Johansen præsenteres i høje hæle inde i omslaget på en cd med børnesange, men godt: Der er også rigeligt med fin kammermusiceren og sang til at nyde for os ældre. 20 velkendte børnesange, mange af dem såmænd fra 1800-tallet som ”Hist hvor vejen slår en bugt”, ”En lille nisse rejste”, ”Jeg en gård mig bygge vil” ”Stork, stork langeben” ”Sur, sur sur, lille bi”, ”Pandeben, godt det gror”, ”Lille Viggo, vil du ride ranke”, ”Sov mit barn, sov længe” med flere. Teksterne af blandt andre H. C. Andersen er naturligvis lidt forældede, men Nickie lægger op til, at de kan inspirere til, at vi selv får lyst til at synge med de små. Pladen vil kunne danne ramme om gode samtaler på tværs af generationer om barnelivet dengang og nu, som der står i hæftet med alle teksterne. 

Der synges og spilles efter den klassiske musiktradition og derfor er cd’en for alle aldre. De tre musikere har selv udformet arrangementerne, som har en fin karakter af improvisation. Så kan man spekulere over, om de fine nuancerede fortolkninger vil stå i vejen for, at de små selv synger med. Men deres ører vil i hvert fald blive oplært til at opfatte nuancer i musikken, og det kan komme dem til gode senere i livet. Det betyder så meget at høre god musik fra barnsben.

Nickie Johansson synger med en præcis og forståelig tekstudtale i en stille fortolkning. Cd’en er også en god reklame for hendes videre karriere i det klassiske repertoire for voksne.

”Rigoletto” i Flensborg

Schleswig-Holsteinisches Landestheater med operacenter i Flensborg blev i en fast årrække anmeldt af mig i Jyllands-Posten, for der skete meget spændende. Det lille teater leverede flere sangere til større tyske scener. Engang debuterede en tenor i Flensborg, og hans næste parti var på Metropolitan i New York. Jeg husker desværre ikke hans navn.

Det gik tilbage for teatret. Landestheater stod i sæsonen 2010-2011 foran en insolvens og en lukning. Så kom Peter Grisebach til som intendant. Han nyoprettede musikteatret, skuespillet og balletten på en ny måde og havde held eller nok snarere dygtighed til at gøre det interessant igen. Forleden havde sæsonens første opera sæsonpremiere, og begejstringen samlede sig om Grisebach, hvis sidste sæson det er. Han iscenesatte nu Verdis ”Rigoletto”, men hyldesten gjaldt nok ikke mindst hans otte-årige virke.

Anmelderen i Online Merker Marc Rohde betegner hans iscenesættelse som moderne, men ikke ophidsende. Rigolettto selv havde ingen pukkel, men var gangforhindret og på scenen både med krykker og i en ekstravagant konstrueret kørestol. Tyskerne kalder den tilsyneladende stadigt for det på dansk forbudte rullestol (”Rollstuhl”).

Der er megen ros til dirigenten Kimbo Ishii og det Slesvig-Holstenske symfoniorkester for et koncentreret og harmonisk spil, som realiserer Verdis partitur meget smidigt og hvis nødvendigt også dramatisk. Der er ros til sangerne, tenoren Chui-Hyun Kim som hertugen af Mantua, barytonen Kai-Moritz von Blanckenburg som Rigoletto og ikke mindst sopranen Amalie Müller, som betegnes som en vidunderlig Gilda både i koloraturerne og i de lyriske passager. ”Også til denne produktion lønner en udflugt til Tysklands nordligste operahus sig. Ikke blot turister, men også operaelskere og agenter på søgning efter gode sangere kan lægge sig rejsen til den danske grænse på sinde”.

Mon Flensborg er ved at være en operaby som engang? Næste opførelse af ”Rigoletto” er tirsdag den 22. oktober. Jeg kender ikke spilleplanen længere frem, men i Flensborg spiller man den samme forestilling spredt over en længere tid og i flere slesvigske byer.

p.s. om Placido Domingo

Placido Domingo optræden er blevet mere beskeden efter me too anklagerne mod ham. Men forleden sang han Verdis Nabucco i Zürich og blev stærkt hyldet – gammel kærlighed ruster ikke - og fik megen schweizisk avisros også for at have forøget sin ro og selvkontrol.  

Billede: Henriette Bonde-Hansen synger syv gange nytårskoncert med Aarhus Symfoniorkester