Så er tilbuddet der. Måske har det været der længe, for ansøgningsfristen udløber allerede den 9. november. Men jcklassisk.dk har blot ikke hørt om det. Der søges et chefteam, både en musikchef og en souschef. Den sidstnævnte skal være både administrationschef og sponsorchef.

Aarhus Kommune annoncerer med, at orkestret er blandt de førende i Danmark, og det er rigtigt, selv om det kunne og burde være større i antal musikere. Der annonceres også med, at det har hjemme i landets bedste koncertsal. Jo, Symfonisk Sal er virkelig god, men hvad siger man i Aalborg, for nu at blive i det jyske. Der har man også landets bedste koncertsal, hævder nogle.

Det nye chefpar skal nu udarbejde en vision og en strategi, der skal spille sammen med musikloven nr. 32 af 14. januar 2014, kulturpolitikken og nye trends og metoder til udvikling af egenfinansiering (herunder sponsor- og fondsarbejde). Det er det samme som sidst, og det man dengang troede på, at den forrige musikchef, der måtte gå før tiden, var så god til. Men ellers opregnes der klogeligt ikke så mange krav i stillingsopslaget, som ellers kunne begrænse antallet af ansøgere.

Har man spørgsmål til stillingerne, er man velkommen til at kontakte direktør for Kultur og Borgerservice Kirsten Jørgensen på telefon 2920 8370 eller økonomi- og personalechef Erik Frisgaard på telefon 2920 9075 eller konstitueret musikchef Leif Balthzersen på telefon 4185 6851.

Bør der være mere åbent omkring orkestret?

Aarhus Symfoniorkester søger en ny chef. Det er Aarhus Kommune, som Aarhus Symfoniorkester hører under, der gør det. Og Aarhus Kommune har for vane at kræve kæft, trip og retning. Er man ansat i byens symfoniorkester, skal man tie om sine meninger om arbejdspladsen, Aarhus Symfoniorkester og dets chef. Der havde været tys-tys, indtil kommunen lige før sommerferien skiftede retning og tog ansvar og sagde farvel til den forrige musikchef. Det var flot, selv om det også var sent. 

Hvorfor ventede man egentlig? Orkestret er jo ikke Aarhus Kommunes ejendom frem for at være byens borgeres, om de så lytter til orkestrets koncerter eller ej. Det gør i øvrigt mange flere, end man går rundt og tror, inklusive børn og pensionister og tilhørere til populære koncerter. Hvad ville en by som Aarhus være, havde den ikke et kvalitetsorkester? Orkestrets virke er offentligt. Hvorfor skal dets interne virke så i den grad mørklægges for offentligheden?

Så kommer et mere problematisk spørgsmål: Skal det nu igen være en hemmelighed, hvem der melder sig til jobbet? Det kan måske i første omgang være rimeligt at holde listen for sig selv, men hvad sker der ved, at ansøgerne ikke forbliver hemmelige, når der er sket en første udskilning? Der sidder vel mange flere på tilskuerpladserne i Symfonisk Sal, som er i stand til at komme med fornuftige kommentarer til udvælgelsen, end kommunen selv kan finde frem til? Det er næppe af hensyn til ansøgerne selv, at deres navne hemmeligholdes. Vil de ikke alle være interesserede i at komme frem i lyset?

Hvem var de udvalgte ansøgere, som vi aldrig hørte om i sidste omgang, som fik så ulykkelig en udgang?  Intet taler for, at det bør gentage sig. Naturligvis kan det være irriterende for dem, som har ansvaret for at vælge den endelige chef, at flere (uvedkommende?) også får et ord at udtale. Det skal naturligvis være det udvalgte bedømmelsesudvalg, der indstiller endeligt. Men hvis det forrige valgs negative udgang kan undgås med mere offentlig luft omkring det, ville meget være vundet.

Der kan være mange koncentrerede (!) meninger om denne sag. Jcklassisk.dk modtager og trykker dem gerne. Send dem til john-christiansen@outlook.com. Det kan blive interessant – og anderledes - læsning.

Billede: Symfonisk Sal I Musikhuset Aarhus. Landets bedste koncertsal? Det lyder i hvert fald godt, når Aarhus Symfoniorkester giver koncerter. 

Læs også den lidt grundigere indføring i Tjaikovskijs ”Jevgenij Onegin”, som Den jyske Opera nu er på landsturné med