I rækken af artikler omkring Aarhus Symfoniorkester og dermed til dels også omkring de øvrige landsdelsorkestrene bringer vi et indlæg fra den internationalt anerkendte violinbygger Jens Stenz, som med  udgangspunkt i Aarhus har en indsigt som få andre i, hvad der sker i orkesterverdenen såvel lokalt som internationalt. Vi overlader ordet til Jens Stenz :

En stærk motor i kulturlivet

I forbindelse med artiklerne om ansættelserne af ny musikchef og ny souschef i Aarhus Symfoniorkester opstod en debat omkring orkesterets eksistensberettigelse og måden hvorpå man kan få et symfoniorkester til at fungere bedst muligt. Jeg skal ikke kloge mig på om det er bedst, at symfoniorkesteret er kommunalt eller om det er bedre at være selvejende institution.

Men det er et faktum at Aarhus Symfoniorkester er en af de største og stærkeste ”motorer” i kulturlivet i Aarhus. Det er Aarhus Symfoniorkester, der leverer varen uge efter uge i koncertsalen, til operaforestillinger, på plejehjem, til skoleelever, på Skanderborg-festivalen etc. Det er musikerne i Aarhus Symfoniorkester, der knokler og får slidskader på fingre, skuldre og led + tinnitus og andre arbejdsrelaterede skader. På trods af dette møder de op hver uge og giver alt hvad de har til glæde og stolthed for Aarhus by og omegn!

Kultur opstår og lever i koncertsalene, på spillestederne, i musikforeningerne, i folkekirken, på kunsternes værksteder etc.  Kultur opstår ikke i lange ”djøfficerede” korridorer hverken i kulturministeriet eller på rådhuset! Kulturministre og kulturrådmænds fornemste opgave er at muliggøre, at kulturen lever. Husk på at ordet minister betyder tjener på latin! 

En nyansat musiker i Aarhus Symfoniorkester har som regel gennemgået 10+ års uddannelse. De fleste musikere har solisteksaminer fra de store anerkendte musikkonservatorier, og deres uddannelse svarer til en kandidatgrad + en master på universitetsniveau! Samtidig er musikerne kunstnere med personlighed og en stor mængde omstillings-parathed, og de forstår at arbejde sammen på trods af, at der er 18 forskellig nationaliteter ansat i Aarhus Symfoniorkester. Et mesterligt forbillede på integration!

Men Aarhus Symfoniorkester er stadig ikke et fuldt udbygget symfoniorkester! Aarhus har 345.332 indbyggere, og man regner med en årlig tilvækst på ca. 4.800 nye skattebetalende indbyggere.  

En sammenligning med Norge og Sverige 

 Lad os for en stund se på vore nabobyer i Norge og Sverige. Kristiansand i Norge har et indbyggertal på 85.983 (mindre end en fjerdedel af Aarhus’ indbyggere!) – men byen har et symfoniorkester med 70 fastansatte musikere, og der er flere stillinger på vej!   

Bergen er Norges anden største by og kan derfor sammenlignes med Aarhus. Byen har 271.949 indbyggere (altså 64.462 færre indbyggere end Aarhus!) og har et stolt orkester på 101 fastansatte musikere! (jo…det er rigtigt nok…et hundrede og en musiker!). Malmö i Sverige har et indbyggertal på 316.588 indbyggere (ca. 20.000 færre indbyggere end Aarhus). Byen har et symfoniorkester på 94 fastansatte musikere og et operaorkester med yderligere 64 fuldtids- og fastansatte musikere!   

Hvorfor har disse byer større orkestre end Aarhus?             

Kunne et svar være, at disse byer har ansvarlige og visionære politikere, der tør satse på noget så flot som et ordentligt symfoniorkester? Politikere som evner at se langt ud over deres egen bygrænse.? Jeg har i mine 30+ Aarhus-år hørt adskillige byrådspolitikere (på tværs af politisk overbevisning fra venstre til højre) jamre og kvie sig ved, at det jo især er lønudgifterne, der er så forfærdeligt tunge når man skal have et symfoniorkester!

En nyansat musiker i Aarhus Symfoniorkester tjener ca. 24.000 kr. pr måned. Det er da ikke så slemt, når man tænker på de 10 års uddannelse og erfaring! 

Ifølge Aarhus Kommunes egen hjemmeside tjener en rådmand 961.005 kr. pr. år. Dette giver godt 80.000 kr. pr. måned, hvilket kunne betale ca. 3,5 fastansatte musikere. Lokalavisen Århus bragte den 22.01. 2019 en oversigt over, hvor meget de kommunale direktører får i løn. Direktøren for Kultur og Borgerservice – som også er ansvarlig for byens symfoniorkester - får en årlig grundløn på 1.348.848 kr. (– samlede lønudgifter ligger på 1.607.054 kr. hvilket giver knap 134.000 kr. pr måned!). Til sammenligning kunne man herfor hyre yderligere 6 fastansatte musikere i symfoniorkesteret!

I debatten omkring symfoniorkesterets ve og vel har jeg ofte hørt kommentarer som “nu må vi endelig passe på at ikke være for kritiske – det er vigtigt, at politikerne ikke bliver sure og negative – for så går det ud over deres (politikernes) velvilje overfor orkesteret”.  Hmmm…well…med lønninger på hhv. 80.000 kr. og 134.000 kr. pr. måned er der vel ikke grund til at være sur som politiker? Og der er vel ingen grund til, at musikerne skulle være bange for politikerne?  Det er jo musikerne der leverer kulturen, som politikerne burde være stolte af!

Det på tide, at politikerne og de ansvarlige i Aarhus byråd og kommune begynder at tænke anderledes, tænke fornuftigt, kigge i spejlet – måske bruge noget mere af deres løn til at arbejde bedre og finde midler, således at symfoniorkesteret kan komme op på 90 mand til en anstændig timeløn – og således at Århus Symfoniorkester igen kan tiltrække de store internationale solister og dirigenter og orkesteret kan repræsentere Århus By – også udenfor bygrænsen!

Kommentarer er velkomne til jc.klassisk.dk

Billede: Aarhus Symfoniorkester og dets chefdirigent Marc Soustrot er en markant kulturfaktor for Aarhus og Danmark. Foto: Aarhus Symfoniorkester.

Appendiks

Tidligere chefdirigenter

Aarhus Symfoniorkester har haft følgende chefdirigenter:
Thomas Jensen (Danmark, 1935-57)
Per Dreier (Norge, 1957-71)
Jorma Panula (Finland, 1973-76)
Ole Schmidt (Danmark, 1978-85)
Norman Del Mar (England, 1985-88)
Eri Klas (Estland, 1991-96)
James Loughran (Skotland, 1996-2003)
Giancarlo Andretta (Italien, 2003-2012)
Marc Soustrot (Frankrig, 2015-)