af John Christiansen - d. 7. januar 2020
En kender af symfoniorkestre lokalt og internationalt fortæller om det orkester, som er ham nærmest. I virkeligheden en historie om alle landsdelsorkestre
I
rækken af artikler omkring Aarhus Symfoniorkester og dermed til dels også
omkring de øvrige landsdelsorkestrene bringer vi et indlæg fra den
internationalt anerkendte violinbygger Jens Stenz, som med udgangspunkt i Aarhus
har en indsigt som få andre i, hvad der sker i orkesterverdenen såvel lokalt
som internationalt. Vi overlader ordet til Jens Stenz :
En stærk motor i kulturlivet
I forbindelse med artiklerne om
ansættelserne af ny musikchef og ny souschef i Aarhus Symfoniorkester opstod en
debat omkring orkesterets eksistensberettigelse og måden hvorpå man kan få et
symfoniorkester til at fungere bedst muligt. Jeg skal ikke kloge mig på om det
er bedst, at symfoniorkesteret er kommunalt eller om det er bedre at være
selvejende institution.
Men det er et faktum at Aarhus
Symfoniorkester er en af de største og stærkeste ”motorer” i kulturlivet i
Aarhus. Det er Aarhus Symfoniorkester, der leverer varen uge efter uge i
koncertsalen, til operaforestillinger, på plejehjem, til skoleelever, på
Skanderborg-festivalen etc. Det er musikerne i Aarhus Symfoniorkester, der
knokler og får slidskader på fingre, skuldre og led + tinnitus og andre arbejdsrelaterede
skader. På trods af dette møder de op hver uge og giver alt hvad de har
til glæde og stolthed for Aarhus by og omegn!
Kultur opstår og lever i
koncertsalene, på spillestederne, i musikforeningerne, i folkekirken, på
kunsternes værksteder etc. Kultur opstår ikke i lange ”djøfficerede”
korridorer hverken i kulturministeriet eller på rådhuset! Kulturministre og
kulturrådmænds fornemste opgave er at muliggøre, at kulturen lever. Husk på at
ordet minister betyder tjener på latin!
En nyansat musiker i Aarhus
Symfoniorkester har som regel gennemgået 10+ års uddannelse. De fleste musikere har
solisteksaminer fra de store anerkendte musikkonservatorier, og deres
uddannelse svarer til en kandidatgrad + en master på
universitetsniveau! Samtidig er musikerne kunstnere med personlighed og en
stor mængde omstillings-parathed, og de forstår at arbejde sammen på trods af,
at der er 18 forskellig nationaliteter ansat i Aarhus Symfoniorkester. Et
mesterligt forbillede på integration!
Men Aarhus Symfoniorkester er
stadig ikke et fuldt udbygget symfoniorkester! Aarhus har 345.332 indbyggere,
og man regner med en årlig tilvækst på ca. 4.800 nye skattebetalende
indbyggere.
En sammenligning med Norge og
Sverige
Lad os for en stund se på vore nabobyer
i Norge og Sverige. Kristiansand i Norge har et indbyggertal på 85.983 (mindre
end en fjerdedel af Aarhus’ indbyggere!) – men byen har et symfoniorkester med
70 fastansatte musikere, og der er flere stillinger på vej!
Bergen er Norges anden største
by og kan derfor sammenlignes med Aarhus. Byen har 271.949 indbyggere (altså
64.462 færre indbyggere end Aarhus!) og har et stolt orkester på 101
fastansatte musikere! (jo…det er rigtigt nok…et hundrede og en musiker!). Malmö
i Sverige har et indbyggertal på 316.588 indbyggere (ca. 20.000 færre
indbyggere end Aarhus). Byen har et symfoniorkester på 94 fastansatte musikere
og et operaorkester med yderligere 64 fuldtids- og fastansatte musikere!
Hvorfor har disse byer større orkestre end Aarhus?
Kunne et svar være, at disse
byer har ansvarlige og visionære politikere, der tør satse på noget så flot som
et ordentligt symfoniorkester? Politikere som evner at se langt ud over deres
egen bygrænse.? Jeg har i mine 30+ Aarhus-år hørt adskillige byrådspolitikere
(på tværs af politisk overbevisning fra venstre til højre) jamre og kvie sig
ved, at det jo især er lønudgifterne, der er så forfærdeligt tunge når man skal
have et symfoniorkester!
En nyansat musiker i Aarhus
Symfoniorkester tjener ca. 24.000 kr. pr måned. Det er da ikke så
slemt, når man tænker på de 10 års uddannelse og erfaring!
Ifølge Aarhus Kommunes egen hjemmeside tjener en
rådmand 961.005 kr. pr. år. Dette giver godt 80.000 kr. pr.
måned, hvilket kunne betale ca. 3,5 fastansatte musikere. Lokalavisen Århus bragte den
22.01. 2019 en oversigt over, hvor meget de kommunale direktører får i
løn. Direktøren
for Kultur og Borgerservice – som også er ansvarlig for byens symfoniorkester -
får en årlig grundløn på 1.348.848 kr. (–
samlede lønudgifter ligger på 1.607.054 kr. hvilket giver
knap 134.000 kr. pr måned!). Til sammenligning kunne man herfor
hyre yderligere 6 fastansatte musikere i symfoniorkesteret!
I debatten omkring
symfoniorkesterets ve og vel har jeg ofte hørt kommentarer som “nu må vi
endelig passe på at ikke være for kritiske – det er vigtigt, at politikerne
ikke bliver sure og negative – for så går det ud over deres (politikernes)
velvilje overfor orkesteret”. Hmmm…well…med lønninger på hhv. 80.000
kr. og 134.000 kr. pr. måned er der vel ikke grund til at
være sur som politiker? Og der er vel ingen grund til, at musikerne skulle være
bange for politikerne? Det er jo musikerne der leverer kulturen, som
politikerne burde være stolte af!
Det på tide, at politikerne og
de ansvarlige i Aarhus byråd og kommune begynder at tænke anderledes, tænke
fornuftigt, kigge i spejlet – måske bruge noget mere af deres løn til at
arbejde bedre og finde midler, således at symfoniorkesteret kan komme op på 90
mand til en anstændig timeløn – og således at Århus Symfoniorkester igen kan
tiltrække de store internationale solister og dirigenter og orkesteret kan
repræsentere Århus By – også udenfor bygrænsen!
Kommentarer er velkomne til jc.klassisk.dk
Billede: Aarhus Symfoniorkester og dets chefdirigent Marc Soustrot
er en markant kulturfaktor for Aarhus og Danmark. Foto: Aarhus Symfoniorkester.
Appendiks
Tidligere chefdirigenter
Aarhus
Symfoniorkester har haft følgende chefdirigenter:
Thomas Jensen (Danmark, 1935-57)
Per Dreier (Norge, 1957-71)
Jorma Panula (Finland, 1973-76)
Ole Schmidt (Danmark, 1978-85)
Norman Del Mar (England, 1985-88)
Eri Klas (Estland, 1991-96)
James Loughran (Skotland, 1996-2003)
Giancarlo Andretta (Italien, 2003-2012)
Marc Soustrot (Frankrig, 2015-)